TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 21 IS - 4 PY - 2013 Y1 - 2013/10/01 TI - Assessment of Psychoactive Substances Use and Their Associated Factors Among Students of Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences TT - بررسی شیوع و عوامل موثر بر مصرف مواد روان گردان در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز N2 - مقدمه: به طور معمول مصرف مواد مخدر در میان بزرگسالان از دوران جوانی و حتی نوجوانی نشأت می گیرد. این معضل یکی از آسیب های مهم اجتماعی است به طوری که نه تنها سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد بلکه موجبات انحطاط روانی و اخلاقی افراد را نیز فراهم می آورد. هدف این مطالعه بررسی وضعیت و عوامل موثر بر شیوع مواد روان گردان در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز بود. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 640 نفر از دانشجویان بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای از دانشکده های دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها توسط پرسش نامه خود ایفا و بدون نام بود. بعد از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش: میزان مصرف مواد روان گردان در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز 8/10 درصد و در دانشگاه شیراز 2/9 درصد بود، این اختلاف، معنی دار نبود.(P=0.498) میزان مصرف مواد روان گردان در مردان بیشتر از زنان بود(9/1 درصد در مقابل 25 درصد) و سابقه مصرف در متاهلین بیشتر از مجردین بود.(5/19 درصد در مقابل 7/8 درصد) دانشجویان دانشگاه شیراز در مقایسه با علوم پزشکی شیراز مصرف مشروبات الکلی(7/17 درصد در مقابل 4/9 درصد)، مواد مخدر(8/9 درصد در مقابل 3/3 درصد) و سیگار(5/21 درصد در مقابل 5/17درصد) بیشتری داشته اند که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه ضرورت برنامه ریزی و تدوین راهکارهای مداخله ای پیش گیرانه را در دانشگاه ها در جهت کاهش مصرف مواد در میان دانشجویان و در نتیجه ارتقاء سلامت آن ها را نشان می دهد SP - 58 EP - 66 AU - ashrafi hafez, a AU - fakor ziba, mr AU - babaee haidar abadi, a AU - hosaini, f AU - razmposh, e AU - gharlipour, z AU - Dashdebi, k AU - valizadeh, r AD - KW - psychotropic substances KW - ecstasy KW - addiction KW - student UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1238-fa.html ER -