TY - JOUR JF - sjimu JO - J. Ilam Uni. Med. Sci. VL - 23 IS - 2 PY - 2015 Y1 - 2015/7/01 TI - Comparison The Personality Characteristics And The Parenting Styles of Elementary School Girls Students Mothers with Externalizing Disorder and Mothers of Normal Girl Students In Ilam TT - مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام N2 - مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه‏ ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‏های فرزندپروری مادران دانش‏‌آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی‏سازی شده و مادران دانش‏آموزان عادی بود. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند. بحث و نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‏های فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونی‏سازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند. SP - 149 EP - 158 AU - Davarifard, Forouzan AU - Mami, Shahram AD - Islamic Azad university Ilam Branch KW - Personality characteristics KW - parenting styles KW - externalizing disorder UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2226-fa.html ER -