%0 Journal Article %A esmailikia, maryam %A gholami parizad, eskandar %A abedzadeh zavareh, mohhamad sadegh %A sayehmiri, kourosh %A ghazanfari, zeinab %T Prediction of Oral Health in Children 3-6 Years old in Ilam, 2015: Application of Health Belief Model %J Journal of Ilam University of Medical Sciences %V 24 %N 3 %U http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3084-fa.html %R 10.18869/acadpub.sjimu.24.3.49 %D 2016 %K Children, Oral health, Health belief model, %X مقدمه: کودکان از افراد آسیب پذیر جامعه هستند و بیماری های دهان و دندان یکی از شایع ترین بیماری های بشر به خصوص در بین این گروه می باشد. نقش رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در پیشگیری از بیماری ها بسیار مهم می باشد و در راس برنامه های وزارت بهداشت و هم چنین سازمان بهداشت جهانی می باشد. مطالعه حاضر با هدف پیش بینی عوامل موثر بر وضعیت بهداشت دهان و دندان بر اساس الگو اعتقاد بهداشتی انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 100 کودک 6-3 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری در سال 1394 انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود که به روش مصاحبه با مادران تکمیل گردید و سپس معاینات دهان و دندان کودکان نیز انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS vol.16 در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: مادران اکثر کودکان شرکت کننده در این مطالعه(96 درصد) خانه دار بودند. 48 درصد از پدران دیپلم بودند. سازه های خودکارآمدی، راهنمای عمل، تهدید درک شده و منافع درک شده پیش بینی کننده های معنی دار برای رفتارهای بهداشت دهان و دندان بودند و در مجموع قادر به تبیین 33 درصد از واریانس رفتار بودند. از نظر اهمیت، خودکارآمدی مهم ترین و منافع درک شده ضعیف ترین سازه ها در مدل رگرسیونی بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از قدرت سازه خودکارآمدی درک شده به عنوان مهم ترین پیش بینی کننده بهداشت دهان و دندان و سپس سازه راهنمای عمل است. بر این اساس توصیه می گردد مداخلات مناسبی با رویکرد تقویت خودکارآمدی جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان کودکان طراحی و به اجرا گردد. %> http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3084-fa.pdf %P 49-58 %& 49 %! %9 Research %L A-10-1693-1 %+ Dept of Health Education, Faculty of Health, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran %G eng %@ 1563-4728 %[ 2016