TY - JOUR T1 - Evaluation of Necessary Skills for Solving a Complex Task in Students of Bushehr University of Medical Sciences in 2013 TT - ارزیابی مهارت‌ های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1392 JF - sjimu JO - sjimu VL - 22 IS - 7 UR - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1591-fa.html Y1 - 2015 SP - 107 EP - 114 KW - Skill KW - task solving KW - State Meta cognitive Inventory questionnaire KW - Bushehr N2 - مقدمه: استفاده از رویکردهای فعال یادگیری نظیر روش مبتنی بر حل مسئله در بهبود مهارت های یادگیری مؤثرتر است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مهارت ‌های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. مواد و روش ‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی تعداد 182 دانشجو به صورت تصادفی خوشه‌ ای از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انتخاب شدند. برای جمع ‌آوری داده‌ ها از پرسش نامه استاندارد فراشناختی حالتی دانشجویان(State Metacognitive Inventory) استفاده شد که بلافاصله بعد از امتحانات تکمیل شدند. یافته ‌های پژوهش: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 35/1±46/20 بود. بیشترین و کمترین همبستگی بین بعد برنامه ‌ریزی با راهبرد شناختی(698/0r=) و بررسی خود با راهبرد شناختی(492/0r=) بود. بین نمره امتحانی با ابعاد مهارت حل مسئله ارتباط معناداری دیده نشد. ارتباط بین نمرات امتحانی در دانشجویان با وضعیت سکونت مختلف معنادار بود(P=0.017) و میانگین نمره امتحانی در دانشجویان غیر بومی بیشتر از بومی بود. بحث و نتیجه‌ گیری: میانگین نمره کل مهارت های حل تکلیف دانشجویان مورد بررسی وضعیت مطلوبی ندارد. دانشجویان غیر بومی به دلیل زندگی در شرایط خوابگاه و در رقابت قرار گرفتن با سایر دانشجویان، نمرات بالاتری را نسبت به دانشجویان بومی در دروس امتحانی‌ کسب می ‌کنند. بنا بر این برای بهبود مهارت های تفکر، حل مسئله و انتقال تجارب مطالعاتی دانشجویان به همدیگر خصوصاً در دانشجویان بومی، باید راهکارهایی مثل مشاوره فردی یا گروهی در رابطه با روش ‌های صحیح مطالعه یا حتی اجرای کار گروهی را در پیش گرفت. M3 ER -