AU - Ashoori, Jamal AU - Jalilabkenar, Somayeh AU - Ashoori, Mohammad TI - Investigation of cognitive-behavioral instruction effect on students mental health with learning disorder in Tehran counties in academic year 2012-13 PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 23 VI - 3 IP - 3 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1862-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1862-fa.pdf SO - sjimu 3 AB  - مقدمه: مشکلات مرتبط با سلامت روان در افراد با اختلال یادگیری شایع است. لذا توجه به سلامت روان این قشر ضروری است. یکی از مهم ترین روش های موثر در بهبود سلامت روان، آموزش شناختی رفتاری است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر بهبود سلامت روان دانش ‌آموزان با اختلال یادگیری بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان این پژوهش 40 دانش ‌آموز دارای اختلال یادگیری پایه ششم دبستان بودند که آن ها به روش نمونه‌ گیری در دسترس از میان دانش ‌آموزان شهرستان ‌های تهران انتخاب شدند. برای جمع ‌آوری داده ‌ها از مقیاس هوشی و کسلر کودکان و پرسش نامه سلامت عمومی استفاده شد. داده ها با روش کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که میانگین نمرات سلامت روان و خرده مقیاس‌ های آن(علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود(P<0.05). به عبارت دیگر سلامت روان گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود(P<0.05). بحث و نتیجه گیری: بنا بر این برنامه ‌ریزی برای ارائه آموزش شناختی-رفتاری جهت بهبود سلامت روان دانش ‌آموزان با اختلال یادگیری اهمیت ویژه‌ای دارد و از این روش می توان برای ارتقای سلامت روان استفاده کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - sjimu PG - 73 PT - Research YR - 2015