AU - Parsa, N AU - Ahmad Panah, M AU - Parsa, P AU - Ghaleiha, A TI - The relationship between parental attachment and students’ academic adjustments among first year student in Hamadan University of Medicine and Health Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 22 VI - 4 IP - 4 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1383-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1383-fa.pdf SO - sjimu 4 AB  - هدف : هدف از این تحقیق تعیین روابط عاطفی والدین وفرزندان و تاثیر آن بر سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. روش کار: یک مطالعه مقطعی بر روی 395 نفر دانشجو ی سال اول که بین 19-17 سال سن داشتند در نیمسال اول 90-1389 انجام شد. نمونه هابصورت در دسترس از دانشکده های مختلف جمع آوری شد. داده ها توسط پرسشنامه ای که شامل اطلاعات دموگرافیک، و مقیاسهای خودکارآمدی، دلبستگی به والدین، نزاعهای والدین، رفتار اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانشجویان بود تکمیل گردید. داده ها با آزمونهای مناسب توصیفی و استباطی آماری با نرم افزار SPSS (17) تجزیه تحلیل گردید. نتایج : میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی57/18 سال با انحراف معیار 43/0 بود . بیشتر دانشجویان دختربودند (70.6%) . 72 % در مقطع کارشناسی تحصیل می کردندو 82% از دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی و 15% با خانواه خود زندگی می کردند. در خانواده هایی که دلبستگی بین والدین و فرزند زیاد بود و نزاعهای کمتری بین والدین وجود داشت، سازگاری تحصیلی دانشجویان بیشتر بود. همچنین دانشجویانی که مهارتهای اجتماعی بالاتری داشتنداز سازگاری تحصیلی بهتری برخوردار بودند (p CP - IRAN IN - Mahdihe street, Research Center of Chronic Diseases Care in Home, Hamadan University of Medical Sciences LG - eng PB - sjimu PG - 83 PT - Research YR - 2014