AU - Shirini, Khusro AU - Nazarpour, Fariba AU - Soleimani, Samira AU - Kazemi, Mehrdad AU - Kazemi, Meghdad AU - Hatami, Vahid AU - Taab, Mahshid TI - Evaluation of the Risk Factors Affecting Social Injuries among Dormitory Students of the State Universities in Ilam during 2016 PT - JOURNAL ARTICLE TA - sjimu JN - sjimu VO - 28 VI - 2 IP - 2 4099 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4850-fa.html 4100 - http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-4850-fa.pdf SO - sjimu 2 AB  - مقدمه: آسیب های اجتماعی، رفتار یا عملی می باشند که با ارزش های جامعه در تعارض است و می تواند باعث اختلال در کارکرد فرد، خانواده و جامعه شود. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر بروز آسیب های اجتماعی در دانشجویان خوابگاهی انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در سال 1394 برروی 337 نفر از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه های دولتی شهر ایلام انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته(69 سوال) استفاده شد. برای بررسی روایی ابزار از روایی صوری، ضریب نسبی روایی محتوا(CVR)، شاخص روایی محتوا(CVI) استفاده شد. در این مطالعه مقدار CVI برابر با 85/0، CVR برابر با 76/0 به دست آمد. اعتباریابی پرسش نامه هم با ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد که مقدار آن 87/0 به دست آمد. سپس داده ها وارد نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 گردید و برای توصیف و تحلیل داده ها به ترتیب از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. یافته های پژوهش: آزمون کای دو برای آسیب روابط نامشروع با جنسیت، اختلاف معناداری را نشان داد(P<0.05). بین متغیرهای وضعیت دوستان، گوشه گیر بودن، عدم آشنایی کافی در رابطه با مهارت های زندگی و کمبود امکانات علمی و آموزشی در خوابگاه ها نیز با بروز آسیب های اجتماعی در جامعه مورد مطالعه ارتباط معنادار یافت شد(P<0.05). بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه، مشکلات خانوادگی، سابقه افسردگی، وجود گروه همسالان و دوستان و دور بودن از خانواده، مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر بروز آسیب های اجتماعی در دانشجویان معرفی شدند. لذا تدوین استراتژی های مناسب به منظور جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی پیشنهاد می شود. CP - IRAN IN - Dept of Occupational Health Engineering, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran LG - eng PB - sjimu PG - 83 PT - Research YR - 2020