[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 5 - ( ویژه نامه زمستان 91 1391 ) ::
جلد 20 شماره 5 صفحات 37-42 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از آنالیز عاملی ومدل سازی در بررسی آگاهی،نگرش و عملکرد عابرین پیاده شهر کاشان در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی در سال 1386
حمیدرضا گیلاسی ، علی مرادی، ذبیح اله قارلی پور، علی معظمی گودرزی، حجت اله کاکایی
چکیده:   (6699 مشاهده)
چکیده : مقدمه: ایران از نظر سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از کشورهایی که دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن است معرفی شده به طوری که میزان بروز این نوع سوانح (30 در ده هزار نفر ) از میزانهای منطقه ای و جهانی بالاتر است. و5/13% از عمر از دست رفته در ایران، در نتیجه حوادث ترافیکی است از آنجا که عابرین پیاده یکی از گروه های در معرض خطر حوادث ترافیکی هستند این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد آنها در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی صورت گرفت . موادوروش ها: مطالعه حاضر بصورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف عابرین پیاده شهر کاشان بودند. حجم نمونه مورد نیاز 398 نفر تعیین گردید و به روش نمونه‎گیری غیراحتمالی آسان از چهل نقطه در خیابانها افراد انتخاب ومورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر تعیین میزان آگاهی ، نگرش و عملکرد افراد برای تعیین ارتباط متغیرهای کیفی از آزمون کای دو و در صورت لزوم از شاخص OR و حدود اطمینان آن استفاده شد. Reliability سؤالات در هر حیطه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت . Constract Validity سؤالات در هر حیطه با استفاده روش Principal Components Analysis محاسبه گردید. یافته ها : در مجموع 398 عابر مورد بررسی قرار گرفت. به ترتیب 0/54%، 3/61% و 2/32% از افراد مورد بررسی دارای آگاهی، نگرش و عملکرد مناسب در زمینه مقررات راهنمائی و رانندگی بوده اند. این مطالعه نشان داد که آگاهی و نگرش عابرین مورد بررسی در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی با یکدیگر دارای ارتباط معنی دارآماری بوده اند. اما عملکرد عابرین در این زمینه با نگرش و آگاهی آنها از نظر آماری فاقد ارتباط معنی دار آماری بوده است . نتیجه گیری : این مطالعه نشان داد در مجموع عملکرد عابرین در شهر کاشان در زمینه رعایت مقررات راهنمائی و رانندگی ضعیف است. با توجه به اهمیت نقش عوامل انسانی در وقوع سوانح و حوادث ترافیکی بهترین روش جهت کاهش وقوع این گونه حوادث به کارگیری برنامه های پیشگیرانه و آموزشی است. با استفاده از نتایج چنین تحقیقاتی میتوان به نحو بهتر و هدفمند تری چنین برنامه هائی را طراحی و اجرا نمود و در نهایت نگرش، رفتار و شیوه های زندگی مردم را در زمینه ترافیک ارتقاء داد.
واژه‌های کلیدی: کلید واژگان : عابرین، آگاهی، نگرش، عملکرد، مقررات راهنمائی و رانندگی، کاشان
متن کامل [PDF 250 kb]   (1412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: میکروب شناسی پزشکی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۲/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۲/۳/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gilasi H, moradi A, gharli por Z, moazami godarzi A. Knowledge, Attitude and Practice of Pedestrians about Driving Rules in kashan. sjimu. 2013; 20 (5) :37-42
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-927-fa.html

گیلاسی حمیدرضا، مرادی علی، قارلی پور ذبیح اله، معظمی گودرزی علی، کاکایی حجت اله. استفاده از آنالیز عاملی ومدل سازی در بررسی آگاهی،نگرش و عملکرد عابرین پیاده شهر کاشان در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی در سال 1386. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1391; 20 (5) :37-42

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-927-fa.html



دوره 20، شماره 5 - ( ویژه نامه زمستان 91 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.25 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781