[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 61-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بر روی کودکان 4 ساله کودکستان های شهر ایلام
شهین غیاثی 1، جهانشاه محمدزاده، کورش سایه میری
1- ، shahingheyasi@yahoo.com
چکیده:   (11608 مشاهده)
مقدمه: مجموعه آزمون های تشخیص بالینی و عصب شناختی کافمان(ویرایش دوم) یک آزمون فردی است که برای سنجش توانایی ‌های شناختی و پردازش کودکان و نوجوانان سنین 3 تا 18 سالگی ساخته شده است. این آزمون در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی-تربیتی و عصب شناختی در همه سطوح بین پیش دبستانی و دبیرستان به متخصصان کمک می‌کند. این مجموعه یک ابزار بالینی مبتنی بر نظریه است که یک سنجش نابسته به فرهنگ ارائه می‌کند که بسیار ارزشمند است. هدف از انجام این تحقیق بررسی ویژگی های روان سنجی هوش کودکان با استفاده از خرده آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بود. مواد و روش ‌ها: این پژوهش توصیفی، برای وضعیت موجود به کار رفته و خرده آزمون ها بر روی کودکان سن 4 سالگی شهر ایلام هنجاریابی گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان 4 ساله(از 4 سال تا 4 سال و 11 ماه) کودکستان های شهر ایلام بود. حجم نمونه با در نظر گرفتن درجه اطمینان 95 درصد و حداکثر خطای 29/0 و با در نظر گرفتن انحراف معیار 2 (حداکثر انحراف معیار خرده‌ آزمون ها) که از یک نمونه مقدماتی برآورد شده بود 100 نفر تعیین شد. این نمونه به صورت تصادفی به روش طبقه بندی با تخصیص متناسب سهمی از مهد کودک ‌های شهر ایلام به صورت برابر از بین دختران و پسران گزینش شدند. ابزار گردآوری داده ‌ها در این پژوهش خرده ‌آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بود که بر اساس الگوی بالینی-عصب شناختی لوریا ساخته شده است. یافته‌های پژوهش: ضرایب آلفای کرونباخ خرده‌ آزمون ها دامنه‌ای از 80/0 تا 85/0 داشت. ضریب آلفای کل آزمون 90/0 بود. ضریب همبستگی بین آزمون کافمان و هوش کلی وکسلر 72/0 بود. میانگین نمرات هوش خرده آزمون ها برای کودکان طیف سنی 4 ساله نشان داد که هوش پدیده ای است که با سن افزایش می یابد و رشد هوش از یک روند سنی تبعیت می کند. بحث و نتیجه‌گیری: به کمک مجموعه آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان می توان نیمرخ جامعی از نقاط ضعف و قوت کودک در جنبه‌ های مختلف توانایی شناختی را ترسیم نمود. نتایج حاصله از آن می ‌تواند در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی-تربیتی و عصب شناختی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تشخیص بالینی، عصب شناختی، کافمان، ایلام
متن کامل [PDF 402 kb]   (2053 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۱/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghiasy S, mohammadzadeh J, sayehmiry K. The Investigation of Psychometric Characteristics of Kaufman's Neurological-Clinical Diagnostics Battery on 4 Years Old and 11Months Children in llam Kindergarten. sjimu. 2013; 20 (4) :61-70
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-860-fa.html

غیاثی شهین، محمدزاده جهانشاه، سایه میری کورش. بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بر روی کودکان 4 ساله کودکستان های شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1391; 20 (4) :61-70

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-860-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647