تاثیر هوش هیجانی بر سبک های مدیریت تعارض در سرپرستاران بیمارستان میلاد تهران
|
فرزانه فرزادنیا* |
، farzadnia2009@gmail.com |
|
چکیده: (14377 مشاهده) |
مقدمه: موضوع تعارض شغلی در حرفه پرستاری از اهمیت ویژهای برخوردار است. تعارضات می توانند زمینه ساز مشکلاتی از قبیل استرس، کاهش بهره وری و رضایت شغلی در انجام وظیفه شوند از این رو، پرستاران باید چگونگی مدیریت تعارض را به طور اثر بخش فرا گیرند. مدیریت تعارض موثر نیز مبتنی بر توسعه مهارت ها و توانایی های مرتبط با هوش هیجانی است. این تحقیق با هدف تعیین«رابطه بین هوش هیجانی و سبک های مدیریت تعارض در بین سرپرستاران» طراحی و انجام گرفته است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای کمی است که روی 55 سرپرستار از بیمارستان میلاد تهران در سال 1388 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسش نامه بسته پاسخ بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت استفاده گردید. هوش هیجانی توسط پرسش نامه«سایبر یا شرینگ» با پایایی 84 درصد و سبک های مدیریت تعارض به وسیله پرسش نامه«رابینز» با پایایی 81 درصد، سنجیده شدند. داده های به دست آمده از این ابزار توسط روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل؛ میانگین، آزمون کالموگراف-اسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بود.
یافته های پژوهش: سبک همکاری با میانگین 85/11 و سبک مصالحه با میانگین 16/11 سبک های غالب در حل تعارضات بود. همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش هیجانی و مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و بین خودآگاهی و همدلی با سبک همکاری رابطه مثبت و معنی داری مشاهده نمی شود. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که سبک های مدیریت تعارض تحت تاثیر پنج متغیر مستقل هوش هیجانی قرار دارند.
بحث و نتیجه گیری: در نهایت، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که، «بین هوش هیجانی و مدیریت تعارض رابطه مثبت وجود دارد» و «سبک همکاری»، سبک غالب برای حل تعارضات توسط پرستاران می باشد. |
|
واژههای کلیدی: مدیریت تعارض، هوش هیجانی، همکاری، مصالحه |
|
متن کامل [PDF 175 kb]
(4678 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/5/21 | انتشار: 1391/5/25
|
|
|
|