:: دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 111-100 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل رفتار سازمانی مثبت ‌گرا در سازمان های دولتی و اولویت بندی آن ها با تاکید بر ارزش ‌های اسلامی ایرانی
سعید کاظمی1 ، محمد عطایی* 2، عبدالمحمد مهدوی3، کوروش سایه میری4
1- گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، mohamatai@gmail.com
3- گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4- گروه اپیدمولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران
چکیده:   (3386 مشاهده)
مقدمه: امروزه سازمان ها به کارکنانی نیاز دارند که از سطوح انرژی و ظرفیت روان شناختی بالایی در شناسایی و استفاده از منابع برخوردار باشند و مثبت‌ گرایی را در سازمان ترویج کنند. ضعف رویکردهای سنتی مدیریت در فهم دقیق انگیزش کارکنان و بهبود عملکرد آن ها، با توجه به محیط داخلی سازمان ها نیاز به رویکرد جدیدی مبتنی بر انگیزش درونی و خودرهبری مطرح کرده است که از آن با عنوان مثبت ‌گرایی در محیط کار یاد می ‌شود.
مواد و روش ها: در همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل رفتار سازمانی مثبت ‌گرا در سازمان های دولتی با تاکید بر ارزش های اسلامی ایرانی پرداخته شده است که با استفاده از روش تحقیق میدانی و طراحی پرسش نامه، با مراجعه به نمـــونه در دسترس از خبرگان و تایید روایی توسط آن ها و هم چنین بررسی پایایی پرسش نامه بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. این پژوهش از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی-همبستگی است و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی می باشد.
یافته های پژوهش: این پژوهش از نظر ماهیت و روش تحقیق توصیفی-همبستگی است و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های مورد نیاز با استفاده از نرم افزار SPSS  که با استفاده از آزمون های مختلف از جمله آزمون تی‌-تست، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس ارتباط بین متغیرها بیان و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. به منظور اولویت ‌بندی و تعیین میزان اهمیت هر یک از مولفه ‌های تحقیق، از نرم‌ افزار Expert Choice استفاده شد که کار اولویت ‌بندی را بر مبنای روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی انجام می ‌دهد.
 بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته ها اولویت مولفه های هر کدام از متغیرهای تحقیق بیان شد و در مقایسه ابعاد مدل مفهومی پیشنهادی با مولفه های مدل رفتار سازمانی مثبت گرا لوتانز می توان گفت که علاوه بر هم خوانی مدل پیشنهادی با مولفه های مدل رفتار سازمانی مثبت گرای لوتانز در این مدل، مولفه های دیگری مبتنی بر ارزش های اسلامی بررسی شد که این مولفه ها تحت عنوان رفتار سازمانی مثبت گرای اسلامی مورد تایید خبرگان قرار گرفت.
واژه‌های کلیدی: رفتار سازمانی مثبت گرا، عملکرد سازمانی، محیط داخلی، سازمان های دولتی، ارزش های اسلامی
متن کامل [PDF 767 kb]   (1867 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/12 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1399/1/10
فهرست منابع
1. Caza BB, Caza A. Positive organizational scholarship a critical theory perspective. J Manage Inquir 2008; 17:21-33. doi. 10.1177/1056492607305907.
2. 4. Jensen SM, Luthans F. Relationship between entrepreneur's psychological capital and their authentic leadership. J Manage Iss 2006; 2:254-73.
3. Bandura RP, Johnson R, Lyons PR. Voluntary helpful organizational behavior. European J Train Deve2014; 3:222-7.
4. Yammarino FJ, Dansereau F. A new kind of organizational behavior multi level issues in organizational behavior and leadership. Res Lev Iss 2009; 8:13-60.
5. Narayana A. A critical review of organizational culture on employee performance. Am J Eng Technol Manage 2017;2: 72-6. doi: 10.11648/j.ajetm.20170205.13.
6. Robbins SP. Organization theory. 2th ed. Englewood Clif Pren Hall Publication. 1987; P.130-9.
7. Jafarnezhad A. New technology management. 1th ed. Tehran Uni Publication. 1999; P.44-50.
8. Pouramini Z, Fayyazi M. The relationship between positive organizational behavior with job satisfaction organizational citizenship behavior and employee engagement. Int Busi Res 2015;8: 1913-40.
9. Vinarski H, Binyamin G, Carmeli A. Subjective relational experiences and employee innovative behaviors in the workplace. J Voc Behav 2011; 78:290-304.
10. Alvani SM. Productivity based on positive organizational behavior. Quarter J Dev Evol Manage 2012; 4:1-6.
11. Misbahyazdi M. Islamic management prerequisites. 1th ed. Qom Imam Khomeini Edu Res Inst Publication.2012; P.54-100.
12. Parmenter D. Key performance indicators developing implementing and using winning KPIs. 3th ed. New Jersey Wiley Publication. 2015; P.211-32.
13. Vanpoucke E, Vereecke A, Wetzels M. Developing supplier integration capabilities for sustainable competitive advantage a dynamic capabilities approach. J Ope Manage2014; 32:446-61.
14. Choi YS, Seo M, Scott D, Martin J. Validation of the organizational culture assessment instrument an application of the Korean version. J Sport Manage2010; 24:169-89. doi.org/10.1123/jsm.24.2.169.
15. Zammuto RF, Krakower JY. Quantitative and qualitative studies of organizational culture. 1991.
16. Mcshane SL, Glinow MAV. Organizational behavior.1 th ed. New York Mcgraw Hill Publication. 2000; P.225-348.
17. Ismail SR, Azmar NA. The impact organizational culture on job satisfaction in higher education instition. Int J Adm Gov2015; 1: 14-9.
18. Shakil AM. Impact of organizational culture on performance management practices in Pakistan. Bus Int J2012; 5: 50-5.
19. Q‌uinnrobert E. Diagnosing culture and changing organizational culture. NewYork Addison Wesley Publication. 1999; P.231-6.
20. Sachin KP, Ravi K. Organizational culture a HR strategy for successful knowledge management. Str HR Rev2012; 11: 322-8. doi. 10.1108/14754391211264785.
21. Pazhuian J. Microeconomic. Tehran Payame Noor Uni Publication. 1995; P.35-49.
22. Rrezaeian A, Amrolahi N, Danaeefard H, Fani A. [Designing organizational well being model explaining the pivotal role of positive psychological capital in irans governmental organizations]. Quarter J Organ Behavior Stud2014; 2:73-100. (Persian)
23. Golmohammadian M, Sajjadi SN, Salimi H. The role of psychological capital and organizational citizenship behavior in predicting job satisfaction of exceptional elementary schools Teachers. Exc Edu 2016; 3:5-12.
24. Fathollahzadeh R, Amirinasab A, Arbabi A. [Investigating the Relationship between Positive Organizational Behavior and Motivation of Chabahar First High School Teachers]. 2019; 4:36-45. (Persian)
25. Thanomwan P, BunchabP. Relationship between organization culture and sufficiency school management. Proce Soc Behavior Sci2014; 116: 796-801. doi. 10.1016/j.sbspro.2014.01.300.
26. Chand M, India K, Katou A. The impact of HRM practices on organisational performance in the Indian hotel industry. Empl Rel 2007; 29: 576-594. doi. 10.1108/01425450710826096.
27. Eliyana A. Influence of organizational culture and leader member exchange to affirmative action policy, diversity and employee work quality at pt pelabuhan Indonesia. Am Int J Soc Sci. 2015; 4:261-76.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها