اثربخشی آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر
فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران شاغل
در بیمارستان های شهر اهواز
|
ساره میرشکار1 ، سید اسماعیل هاشمی 2، مهناز مهرابی زاده هنرمند1، نسرین ارشدی1 |
1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، esmaeil12140@yahoo.com |
|
چکیده: (354 مشاهده) |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر اهواز بود.
مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر اهواز در سال 1397 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد؛ تعداد 40 نفر از پرستاران با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی به یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل گـــمارده شـــدند. آزمودنی های هر دو گروه قبل از شروع مداخله و پس از آن به پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلش و مقیاس کار هیجانی دیفندورف و همکاران پاسخ دادند. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 3 جلسه آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد اجرا گردید، آزمودنی های گروه کنترل نیز در انتظار مداخله قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین دو گروه از لحاظ فرسودگی عاطفی(P=0.001, F=223.014) و کار هیجانی(P=0.001, F=273.731) تفاوت معنی داری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: بر مبنای یافته ها، می توان بیان داشت که آموزش انعطاف پذیری روان شناختی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد می تواند برای کاهش فرسودگی عاطفی و کار هیجانی در پرستاران مورد استفاده قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: انعطافپذیری روانشناختی| درمان پذیرش و تعهد| فرسودگی عاطفی| کار هیجانی ، |
|
متن کامل [PDF 643 kb]
(136 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1397/10/15 | پذیرش: 1397/11/17 | انتشار: 1399/8/10
|
|
|
|