:: دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 66-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مراقبت در منزل به والدین، طبق مدل اعتقاد بهداشتی بر عود عفونت ادراری کودکان
زهرا موسوی* 1، میثم امینی2 ، زیبا محمدی3 ، مهدی بیرجندی4 ، کبری رشیدی5
1- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران ، zahramosavi786@yahoo.com
2- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران
4- مرکز تحقیقات بهداشت تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
5- گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بروجرد، ایران
چکیده:   (2832 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت انجام مداخلات آموزشی در جهت افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری کودکان، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت در منزل به والدین، طبق مدل اعتقاد بهداشتی بر عود عفونت ادراری کودکان، انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح قبل و بعد، 120 کودک مبتلا به عفونت ادراری که از تاریخ 1/7/1396 تا 1/10/1396 در بخش اطفال بیمارستان امام خمینی(ره) بروجرد بستری شدند، همراه با والدینشان با روش نمونه گیری آسان انتخاب و با استفاده از روش بلوک های تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون اختصاص یافتند. والدین افراد گروه آزمون مداخله آموزشی طبق مدل اعتقاد بهداشتی را دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی توزیع گردید. هم چنین آزمایش کشت ادرار جهت تعیین عود عفونت انجام گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و نیز آزمون تحلیل چند متغیری، t مستقل، t زوجی، آزمون مقایسه دو نسبت و کای دو تجزیه و تحلیل گردید.
یافته های پژوهش: آموزش سبب کاهش عود مجدد عفونت ادراری کودکان گردید(P˂0.001). هم چنین میانگین نمرات کسب شده در کل ابعاد الگو پس از آموزش در دو گروه افزایش یافت(P˂0.001). در حالی که تفاوت میانگین نمرات پس از آموزش در دو گروه، تنها در حیطه های تهدید درک شده(در گروه آزمون 3.84 ±1.21 و در گروه کنترل(3.03±1.07)(P=0.039)، منافع درک شده(در گروه آزمون 18.78±3.14 و در گروه کنترل 20.1±2.8)(P=0.019)، رفتار(در گروه آزمون 30.81±3.77 و در گروه کنترل30.16±3.47)(P˂0.001) و خودکارآمدی(در گروه آزمون 29.53±3.49 و در گروه کنترل 25.2±3.07) (P˂0.001) معنادار بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مراقبت در منزل بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و تاثیر آن برکاهش عود مجدد عفونت ادراری کودکان، بهتر است که حین ترخیص کودکان مبتلا به عفونت ادراری از بیمارستان، آموزش های لازم به والدین در زمینه اصول مراقبت در منزل انجام گردد.
 
واژه‌های کلیدی: مراقبت در منزل، والدین، مدل اعتقاد بهداشتی، عفونت ادراری، کودکان
متن کامل [PDF 770 kb]   (773 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/10/29 | پذیرش: 1397/2/18 | انتشار: 1399/1/10
فهرست منابع
1. Nickavar A, Sotoudeh K. [Treatment and prophylaxis in pediatric urinary tract infection]. Int J Preve Med 2011;2:4-9 (Persian)
2. Anis R, Jahanzeb M, Siddiqui T, Idris M. Frequency and clinical presentation of UTI among children of hazara division Pakistan. J Ayub Med Colle 2008;20:63-5.
3. Yousefi P, Cyrus A, Moghaddasi Z, Dorreh F, Aravand A. The frequency of recurrence of urinary tract infection in 1 month to 12 year old children without congenital abnormalities referred to Arak Amirkabir hospital]. ZUMSJ 2011;19:66-76. (Persian)
4. Hamid F, Islam MR, Paul N, Nusrat N, Parveen R. Urinary tract infection in children a review. Delta Med ColleJ 2013;1:51-7.
5. Alper BS, Curry SH. Urinary tract infection in children. Am Fam Phys 2005;72:2483-8.
6. Hashemiparast M, Shojaizade D, Dehdari T, Gohari MR. [Design and evaluation of educational interventions on the health belief model to promote preventive behaviors of urinary tract infection in mothers with children less than 6 years]. Razi J Med Sci2013;20:22-8. (Persian)
7. Kuo DZ, Houtrow AJ, Arango P, Kuhlthau KA, Simmons JM, Neff JM. Family centered care current applications and future directions in pediatric health care. Mate Chil Health J 2012;16:297-305. doi: 10.1007/s10995-011-0751-7
8. Gofin J, Foz G. Training and application of community oriented primary care through family medicine in Catalonia Spain]. Fam Med 2008;40:196-202.
9. Hockenbery, Marilyne. Wongs nursing care of infants and childrens. Shoghi Mahnaz Tehran Jameenegar Publication. 10th ed. 2015;P.713.
10. Butz AM, Syron L, Johnson B, Spaulding J, Walker M, Bollinger ME. Home based asthma self management education for inner city children. Publ Health Nurs 2005;22:189-99.
11. Reinhard SC GB, Petlick NH, Bemis A. Patient safety and quality an evidence based handbook for nurses. Rockville Publication. 2th ed.2008; P. 214.
12. Baghiani MM, Shojaeazadeh D, Mohamadloo A, Fallahzadeh H, Ranjbary M. [Evaluation of preventive behaviors of UTI based on health belief model in mothers with girls younger than 6 years old]. Toloo Behdasht 2013;12: 78-88. (Persian)
13. Eftekharardebili H, Moradi H, Mahmoudi M.[ Effect of educational intervention based on the Health Belief Model in blood pressure control in hypertensive women]. J Mazandaran Uni Med Sci 2014;24:62-71. (Persian)
14. Hajimiri K, Sharifirad G, Hasanzade A. [The effect of oral health education based on health belief model in mothers who had 3-6 year old children on decreasing dental plaque index in Zanjan]. ZUMSJ2010;18:77-86. (Persian)
15. Sharifirad G, Entezari M, Kamran A, Azadbakhat L. [Effectiveness of nutrition education to patients with type 2 diabetes the health belief model]. Iran J Diabete Lip Dis2009;7:379-86.(Persian)
16. Karimi M, Ghofranipor F, Heidarnia A. [The effect of health education based on health belief model on prevents action of AIDS on addict in Zaradieh]. Gilan Uni Med Sci J 2008;18:64-73. (Persian)
17. Mohammadi N, Rafee S. Health education health team guidance. 4th ed. Tehran Min Health Med Edu Publication. 2004; P.1-100.
18. Shamsi M, Tajik R, Mohammad BA. [Effect of education based on health belief model on self medication in mothers referring to health centers of Arak]. 2009; 12:55-66.(Persian)
19. Niazi S, Ghafari M, Noori A, Khodadoost M. [Impacts of a health belief model based education program about osteoporosis prevention on junior high school students’ physical activity Kalaleh Iran 2012]. J Stud Res ComGolestan Uni Med Sci 2014; 1: 1- 9. (Persian)
20. Azar F, Solhi M, Zohoor A, Hosseini MA. [The effect of health belief model on promoting preventive behaviors of osteoporosis among rural women of Malayer]. JQUMS2012;16:59-64.
21. ( Persian)
22. Bagianimoghadam MH, Mazloomi S, Ehrampoosh MH.[ Evaluation HBM model on KAP of HB in the barbers Yazd. JYUMS 201214:23-9. (Persian)
23. Davati A, Moradi M. HBM model and preventive of cancer skin. Proce 3th National Con Health Edu prom Hamedan Iran 2008; P. 88.
24. Taghdisi MH, Nejadsadeghi E. [The effect of health education based on health belief model on behavioral promotion of urinary infection prevention in pregnant women]. Health Res J 2012;2:44-54.(Persian)
25. Ghaffari M, Tavassoli E, Esmaillzadeh A, Hasanzadeh A. [The effect of education based on health belief model on the improvement of osteoporosis preventive nutritional behaviors of second grade middle school girls in Isfahan]. Health Res J2010, 6: 714-23. (Persian)
26. Song KJ. [The effects of self efficacy promoting cardiac rehabilitation program on self efficacy health behavior and quality of life]. J Korean Acad Nurs2003;33:510-18. doi. 10.4040/jkan.2003.33.4.510
27. Tarshizi L, Anousheh M, Ghofranipour F, Ahmadi F, Hoshyarrad A. [The impact of education based on health belief model on the use of preventive factors of osteoporosis in postmenopausal women]. J Nurs Midwifer Iran Uni Med Sci 2009;22:71-82. (Persian)
28. Shojaeizadeh D, Sayehmiri K, Asfeia A, Kia F. [the impact of teacher education on promoting knowledge, attitude and performance of students in prevention of cardiovascular diseases application of the HBM model]. Razi J Medical Sci 2016;23:26-35. ) Persian(



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها