:: دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 113-121 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت مدیریت خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر ایلام
قباد بهامین1، مجید ضرغام حاجبی 2، میثم محبی2
1- گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
چکیده:   (222 مشاهده)

مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر ایلام می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، با طرح گروه کنترل نابرابر می باشد، جامعه آماری این پژوهش شـــامل کلیــــه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر ایلام می باشد. در این پژوهش به منظور بررسی میزان پرخاشگری آزمودنی ها از پرسش نامه پرخاشگری اهواز استفاده شد. تعداد 40 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، جهت انتصاب افراد در گروه ها 30 نفر از دانش آموزانی با نمره پرخاشگری بالا انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی رفتاری برگزار شد، شرکت نموده اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.
یافته های پژوهش: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که آموزش مهارت مدیریت خشم بر کاهش پرخاشگری موثر است. بدین صورت که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون متغیر پرخاشگری با کنترل پیش آزمون در سطح P<0.0001 تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: یافته های حاصــل از پژوهــش نشان داد که آموزش مدیریت خشم در افزایش کنترل خشم و بهبود اسنادهای دانش آموزان موثر است و دانش آموزان می توانند اصول نظریه رفتاری عقلانی و عاطفی را از طریق این نوع برنامه بیاموزند.

واژه‌های کلیدی: مهارت های مدیریت خشم، پرخاشگری، دانش آموزان، مقطع متوسطه
متن کامل [PDF 545 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۶



XML   English Abstract   Print



دوره 26، شماره 1 - ( 2-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها