:: دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 82-72 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگی های زیستی والدین کودکان استثنایی با والدین کودکان عادی
کیوان کاکابرایی* 1، علی اکبر ارجمند نیا ، غلامعلی افروز2
1- دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه ، kakabraee@gmail.com
2- دانشگاه تهران
چکیده:   (11612 مشاهده)
چکیده زمینه: ویژگی های زیستی والدین (قد، سن، تغذیه، سابقه بیماری، سوء مصرف دارو و مواد، گروه خونی و مدت زمان بارداری) نقش تعیین کننده ای در تولد کودکان معلول ایفا می کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه ویژگی های زیستی والدین دارای بیش از یک فرزند استثنایی با والدین دارای بیش از یک فرزند عادی در مناطق شهری و روستایی کرمانشاه انجام گرفته است. روش ها: در پژوهش علّی-مقایسه ای حاضر 800 نفر از والدین (400 نفر والدین دارای کودکان استثنایی و 400 نفر والدین دارای کودکان عادی) به روش نمونه گیری تصادفی ساده و چند مرحله ای انتخاب شدند و چک لیست افروز(1387)را تکمیل نمودند. پس از جمع آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t و مجذور کای دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: ویژگی های زیستی والدین، سن پدر، سن مادر، سن مادر هنگام ازدواج، طول مدت بارداری، تغذیه مناسب، سابقه بیماری، مصرف دارو و مواد، نسبت فامیلی و گروه خونی در بین دو گروه مورد مطالعه در سطح 01/0p< تفاوت معناداری وجود داشت. در دیگر متغیر های زیستی والدین، سن مادر هنگام تولد کودک و قد مادر در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ویژگی های زیست شناختی در بین والدین کودکان عادی و والدین کودکان استثنایی متفاوت است. بنابراین با شناسایی و بررسی این عوامل آسیب زا می توان از بروز معلولیت ها پیشگیری نمود و در سلامت روانشناختی جامعه نقش مؤثری ایفا نمود.
واژه‌های کلیدی: ویژگی های زیستی، پیشگیری از معلولیت ها، والدین کودکان استثنایی، والدین کودکان عادی
متن کامل [PDF 250 kb]   (6716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1390/7/20 | پذیرش: 1392/8/7 | انتشار: 1392/8/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها