:: دوره 25، شماره 3 - ( 6-1396 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 124-117 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه شیوه‌‌های فرزند پروری و گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی شهر ایلام: نقش واسطه ای نوجویی
وحید احمدی1 ، شکوه السادات بنی جمالی* 2، غلامرضا صرامی3
1- گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، shokoh_banijamali@gmail.com
3- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
چکیده:   (5462 مشاهده)
مقدمه: اعتیاد یک بیماری جسمی و روانی در نظر گرفته می ‌شود که به دلیل ماهیت پیش رونده ‌اش سلامت فرد و جامعه را در همه ابعاد زندگی به خطر می ‌اندازد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری نوجویی در رابطه شیوه‌ های فرزند پروری و گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی شهر ایلام بود.
مواد و روش‌ ها: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر ایلام که در نیمسال اول تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است. به منظور انجام این پژوهش 410 نفر به روش تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه ‌های شیوه‌ های فرزند پروری بامریند، نوجویی کلونینجر و گرایش به اعتیاد زرگر را تکمیل نمودند. داده ها با آزمون­ های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار َ Amos ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 
یافته ‌های پژوهش: نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با داده‌ های پژوهش برازش مناسبی داشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که شیوه ‌های فرزندپروی بر گرایش به اعتیاد و نوجویی اثر مستقیم معنی دار دارند و همجنین این نتیجه حاصل شد که نوجویی در رابطه‌ی شیوه‌ های فرزند پروری با گرایش به اعتیاد نقش واسطه ای دارد.  
بحث و نتیجه گیری: بر طبق نتایج پژوهش حاضر نوجویی یکی از موثرترین دلایل گرایش به اعتیاد در دانش آموزان است. لذا با وجه داشتن به این امر، مسئولان و فعالان حوزه سلامت بایستی تدابیری جهت افزایش آگاهی والدین در زمینه‌ ی آموزش شیوه‌ های فرزند پروری مناسب و نقش ویژگی ‌های شخصیتی در گرایش به اعتیاد را اتخاذ نمایند. 
 
واژه‌های کلیدی: شیوه‌‌های فرزند پروری، اعتیاد، نوجویی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 751 kb]   (2801 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1395/3/7 | پذیرش: 1395/3/29 | انتشار: 1396/6/22



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 6-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها