[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 25، شماره 1 - ( 2-1396 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 110-120 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر رفتار غربالگری سرطان سرویکس در زنان خانه دار اسلام آباد غرب در سال 1394: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی
الهه عزتی1، فریبا شریعت2، فاطمه مرادی3، توحید بابازاده 4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد مامایی اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت شهری اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، towhid.babazadeh@gmail.com
چکیده:   (1412 مشاهده)

مقدمه: سرطان سرویکس چهارمین سرطان شایع در جهان می باشد که هر ساله باعث مرگ و میر زیادی در زنان سراسر جهان می گردد. با توجه به این که عدم غربالگری منظم سرطان سرویکس با افزایش 2 تا 6 برابری خطر ایجاد آن همراه است و این که مدل اعتقاد بهداشتی به عنوان یک مدل مناسب برای بهبود رفتارهای غربالگری معرفی شده است، این مطالعه با  هدف سنجش تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی در رفتار غربالگری سرطان سرویکس براساس مدل اعتقاد بهداشتی اجرا گردیده است.

مواد و روش‌ ها: دراین مطالعه نیمه تجربی 120 نفر از زنان خانه دار مراجعه کننده به 3 مرکز بهداشتی درمانی در شهرستان اسلام آباد غرب به صورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، آیتم های آگاهی، سازه های مدل اعتقاد بهداشتی و عملکرد انجام تست پاپ اسمیر قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی گردآوری شد. مداخله آموزشی شامل چهار جلسه آموزشی 45 دقیقه ای به مدت چهار هفته  بود. داده ها به وسیله نرم افزار spss21  و شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی زوجی، تی مستقل  و کای اسکوئر) در سطح معنی داری کمتر از 05/0 آنالیز گردید.

یافته‌های پژوهش: پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات آکاهی و تمام سازه های مدل اعتقاد بهداشتی به جز شدت درک شده (05/0<p)  در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طوری معنی داری افزایش یافته بود همچنین پس از مداخله آموزشی، 7/66 درصد از زنان گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل پاپ اسمیر را انجام می دادند.

بحث و نتیجه‌ گیری: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزشی ترکیبی همراه با مدل اعتقاد بهداشتی می تواند یک چارچوب مناسبی را برای طراحی مداخلات آموزشی جهت افزایش انجام تست پاپ اسمیر فراهم کند.

واژه‌های کلیدی: پاپ اسمیر، رفتار غربالگری سرطان دهانه رحم، مدل اعتقاد بهداشتی، آگاهی
متن کامل [PDF 598 kb]   (692 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezzati E, Shariat F, Moradi F, babazadeh T. The Effect of a Blended Educational Program (BEP) on Cervical Cancer Screening Behavior among Housekeeper Women in West Eslamabad in 2016:an Application of Health Belief Model . sjimu. 2017; 25 (1) :110-120
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3420-fa.html

عزتی الهه، شریعت فریبا، مرادی فاطمه، بابازاده توحید. بررسی تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر رفتار غربالگری سرطان سرویکس در زنان خانه دار اسلام آباد غرب در سال 1394: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1396; 25 (1) :110-120

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-3420-fa.html



دوره 25، شماره 1 - ( 2-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.25 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3727