:: دوره 15، شماره 2 - ( 4-1386 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 51-45 برگشت به فهرست نسخه ها
The Effect of Semantic – training Intervention Based on Meeker's Method on Semantic-cognitive Performance on 3rd to 5th Grade Elementary School Students in Isfahan
جهانشاه محمدزاده*
دانشگاه ایلام
چکیده:   (9629 مشاهده)
چکیده مقدمه : این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مداخله آموزشی به روش میکر بر عملکرد شناختی- معنایی دانش‌آموزان کلاسهای سوم تا پنجم ابتدایی انجام شد . 60 نفر از دانش‌آموزانی که در پیش آزمون نمره کمتری کسب کرده بودند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، دسته بندی شدند . متغیر مستقل در این پژوهش آموزش شناختی- معنایی به روش میکر بود . جهت محاسبه تأثیر مداخله آموزشی از روش تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد . مواد و روش ها : ابزار مورد استفاده در این پژوهش خرده آزمونهای شناختی معنایی میکر است در ابتدا این خرده آزمونها بر روی دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی هنجاریابی شد و سپس دانش آموزانی که در پیش آزمون نمرات کتبی را کسب کرده بودند تحت مداخله آموزشی به روش میکر قرار گرفتند. یافته های پژوهش : نتایج سه تحلیل کواریانس جداگانه ، حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه آزمایشی و کنترل بود (001/0P<) ، به این ترتیب ، آموزش منجر به بهبود عملکرد شناختی-معنایی گروه آزمایشی شد . نتیجه گیری نهایی : نتایج این پژوهش لزوم توجه به شناسایی توانمندیهای دانش‌آموزان ( نقاط ضعف و قوت) در دوره ابتدایی و افزایش عملکرد شناختی آنها را مورد توجه قرار می دهد .
متن کامل [DOC 145 kb]   (4472 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/11/8 | انتشار: 1386/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 4-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها