بررسی اثر رهبری خدمتگزار سرپرستاران بر رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر رشت: بررسی نقش میانجی معنویت در کار بیمارستان های آموزشی شهر رشت
|
حسن رضا زین آبادی1 ، علی یاسینی* 2، لیلا میرهادیان3 |
1- گروه مدیریت آموزشی. دانشکده مدیریت. دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران 2- گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران ، a_yas1363@yahoo.cm 3- گروه پرستاری. دانشکده پرستاری. دانشگاه علوم پژشکی رشت. رشت. ایران |
|
چکیده: (7478 مشاهده) |
مقدمه: هدف نهایی هر سیستم بهداشتی-درمانی ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی است که پرسنل بیمارستان و به طور خاص پرستاران، نقش مهمی در جهت پیشبرد آن دارند. بهبود عملکرد پرستاران تابع عوامل و شرایط درون سازمانی و برون سازمانی متعددی است که مهم ترین آن سبک رهبری حاکم بر سازمان است. از مهم ترین سبک های تاثیرگذار بر بهبود عملکرد، بروز رفتارهای سازمانی مثبت و ایجاد معنویت درکار، سبک رهبری خدمتگزار است. تعیین تاثیر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی معنویت در کار هدف اصلی پژوهش حاضر است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است که به طور خاص از الگویابی علّی استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران و سرپرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و به کمک جدول کرجسی و مورگان تعدد 152 پرستار و 57 سرپرست به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سه پرسش نامه استاندارد سبک رهبری خدمتگزار، رفتار شهروندی سازمانی و معنویت در کار گردآوری و از طریق روش های آمار توصیفی، استنباطی و الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سبک رهبری خدمتگزار برای سرپرستاران و وضعیت معنویت در کار و رفتار شهروندی سازمانی برای پرستاران در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. اثرات مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی(t=1.35, β=0.08)، رهبری خدمتگزار بر معنویت در کار(t=2.05, β=0.18) و معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی(t=10.02, β=0.75) به لحاظ آماری معنادار می باشند. هم چنین اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری معنویت در کار(t=6.21, β=0.6) به لحاظ آماری معنادار و قوی است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مدیران پرستاری می توانند با به کار گیری سبک رهبری خدمتگزار موجب افزایش معنویت در کار و رفتار شهروندی سازمانی در پرستاری شوند که به نوبه خود ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده به بیماران را به همراه دارد. |
|
واژههای کلیدی: رهبری خدمتگزار سرپرستاران، رفتار شهروندی سازمانی پرستاران، معنویت در کار، بیمارستان های آموزشی شهر رشت |
|
متن کامل [PDF 1027 kb]
(2473 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/12/11 | انتشار: 1395/10/18
|
|
|
|