:: دوره 24، شماره 5 - ( 9-1395 ) ::
جلد 24 شماره 5 صفحات 150-138 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین ابزار سنجش سواد ایدز برای جامعه ایرانی
محسن شمس1 ، کامبیز کریم زاده شیرازی2 ، محمد فرارویی3 ، صدیقه شریعتی نیا* 4
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
3- مرکز تحقیقات ایدز شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران ، shariati21165@yahoo.com
چکیده:   (6372 مشاهده)

مقدمه: طراحی مداخلات اثربخش برای پیشگیری و کنترل ایدز که ویژگی هایی متفاوت با سایر بیماری های واگیر دارد، مستلزم تناسب این برنامه ها با سطح سواد سلامت مخاطبان است. با توجه به نبود ابزار اختصاصی برای سنجش سواد ایدز، این پژوهش با هدف تدوین چنین  ابزاری انجام شد.

مواد و روش ها: با انتخاب چارچوب TOFHLA از بین ابزارهای موجود سنجش سواد سلامت، ابتدا محتوای کلی با جستجوی هدفمند در متون فارسی مرتبط با موضوع تهیه و با انتخاب بخش های مهارتی این محتوا، سه محور پیشگیری از بیماری، درمان و مراقبت، و ارتقای سلامت در این محتوا جدا شد. با تدوین گویه های اولیه هر بخش و قرار دادن آن ها در سه بخش مهارت های جستجو و کسب، تفسیر و درک، و به کارگیری اطلاعات، پیش نویس پرسش نامه تدوین شد. روایی ابزار با نظر خواهی از صاحب نظران از طریق برگزاری نشست خبرگان و محاسبه نسبت و شاخص روایی محتوا تائید شد. همبستگی درونی پرسش نامه با محاسبه آلفا کرونباخ و پایایی پرسش نامه با استفاده از آزمون-بازآزمون مورد تایید قرار گرفت.

یافته های پژوهش: نسبت و شاخص روایی محتوای ابزار به ترتیب 8/0 و 77/0، آلفای کرونباخ 75/0 و ضریب همبستگی نمرات آزمون و بازآزمون 78/ 0به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری: ابزار تدوین شده برای سنجش سواد ایدز روایی و پایایی قابل قبولی داشت و امکان استفاده از آن برای دسته بندی جامعه ایرانی با هدف طراحی و اجرای برنامه های آموزشی متناسب با سواد سلامت آنان وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: پرسش نامه، سواد سلامت، ایدز
متن کامل [PDF 721 kb]   (2489 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش و ارتقاء سلامت
دریافت: 1394/8/11 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1395/10/18



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 5 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها