1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام 2- علوم پزشکی ایلام 3- اداره آموزش و پرورش شهرستان دهلران
چکیده: (7591 مشاهده)
مقدمه: بازی های رایانه ای بخش عمده ای از اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کنند. این بازی ها در صورت عدم رعایت احتیاطات لازم می توانند تاثیرات مخربی بر جسم و روح کودکان گذاشته و باعث ایجاد تغییراتی ساختاری در رفتار و هنجارهای آن ها شوند؛ مربیان بهداشت و پرورشی مدارس از افراد تاثیرگذار در حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان هستند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتار این گروه در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان اجرا شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع(kap Study)، یکصد مربی شاغل در مدارس راهنمایی حضور داشتند. انتخاب نمونه های این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک، از سه شهرستان به نمایندگی استان ایلام صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط متخصصین انجام شده و نمره پایایی آن با استفاده از test-retest و آزمون آلفای کرونباخ 769/0 بود. داده ها با استفاده از SPSS vol.18 و آزمون های آماری مناسب، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته های پژوهش: 62 درصد شرکت کنندگان مرد و 80 درصد متاهل بودند. 52 درصد سابقه ای کمتر از 15 سال و 68 درصد دارای مدرک کارشناسی بودند. میانگین نمره آگاهی شرکت کنندگان 839/0±3/1و میانگین نمره نگرش آن ها 84/3±1/39 بود. ضمن این که میانگین نمره رفتار شرکت کنندگان در مطالعه نیز 03/1±86/1 بود.
بحث و نتیجه گیری: با وجود نگرش نسبتاً مثبت، اگاهی و عملکرد مربیان در خصوص تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت دانش آموزان ضعیف است. به نظر می رسد مداخله آموزشی و تدوین مقررات اجرایی مناسب در مدارس می تواند راه گشا باشد.