[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 4 - ( 8-1395 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 53-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391
مرضیه منصوری جلیلیان1، علی دل پیشه 2، علی خورشیدی3، کوروش سایه میری4
1- دانشجو گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- استاد گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، alidelpisheh@yahoo.com
3- مربی مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشیار مرکز تحقیقاتی آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1985 مشاهده)

مقدمه: سوانح ترافیکی دومین علت مرگ و میر و مصدومیت و نخستین عامل از دست رفتن عمر در ایران است. این مطالعه با هدف شناسایی ویژگی  های انسانی مرتبط با وقوع سوانح ترافیکی در استان ایلام انجام شد. 

مواد و روش ها: داده های مربوط به سوانح ترافیکی استان ایلام طی مطالعه مقطعی(توصیفی-تحلیلی) به روش سرشماری در دوره یک ساله(1391) مورد آنالیز قرار گرفت. این داده ها بر اساس فرم کام 114 و توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف جمع آوری شده بود. پس از بررسی و آماده سازی، داده ها وارد نرم افزارvol.13  STATA شده و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های پژوهش: مجموع 2314 سانحه ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت رانندگانی که دچار سانحه شده بودند 3317 نفر مرد(88/96 درصد) و 107 نفر زن(13/3 درصد) بودند. میانگین سنی رانندگان(83/10±33/36) بود. بیشترین فراوانی تصادفات در گروه سنی 21 تا 30 سال(5/36 درصد) و کمترین در گروه سنی 71 تا 80 سال با(3/0 درصد) بود. بین سن راننده، تحصیلات راننده، استفاده از کمربند ایمنی، گواهینامه رانندگی، علل انسانی و سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت رابطه آماری معنی داری دیده شد(0.05>P). شانس تطبیق شده برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم استفاده از کمربند ایمنی 70/4 برابر بیشتر از استفاده از کمربند ایمنی بود و شانس تطبیق برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم رویت گواهینامه رانندگی 9/2 برابر بیشتر از گواهینامه پایه یک بود(P<0.05).

بحث و نتیجه گیری: آموزش و الزام رانندگان به رعایت قوانین و مقررات رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی می تواند در تعدیل حوادث  ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت نقش به سزایی داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: سوانح ترافیکی، مصدومیت، ایلام
متن کامل [PDF 573 kb]   (669 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mansoori jalilian M, Delpisheh A, Khourshidi A, sayehmiri K. Association Human Factors Related to Car Crash Leading to Death of Ilam Province in 2012. sjimu. 2016; 24 (4) :53-60
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2879-fa.html

منصوری جلیلیان مرضیه، دل پیشه علی، خورشیدی علی، سایه میری کوروش. بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال 1391. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1395; 24 (4) :53-60

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2879-fa.html



دوره 24، شماره 4 - ( 8-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3735