:: دوره 24، شماره 2 - ( 3-1395 ) ::
جلد 24 شماره 2 صفحات 17-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی بر اساس برنامه کاربرد عملی مهارت های ارتباط صمیمانه بر کیفیت روابط زناشویی
امین حسینی1 ، محسن رسولی1 ، رضا داورنیا* 2، محسن بابایی گرمخانی1
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی تهران ، rezadavarniya@yahoo.com
چکیده:   (6981 مشاهده)

مقدمه: برنامه کاربرد عملی مهارت ­های ارتباط صمیمانه یکی از برنامه ­های غنی سازی ازدواج است که با تاکید بر ضرورت وجود صمیمیت، زوج ­ها را متوجه اهمیت ایجاد روابط صمیمانه می ­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی بر اساس برنامه کاربرد عملی مهارت ­های ارتباط صمیمانه بر کیفیت روابط زناشویی انجام شد.

مواد و روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و به شیوه پیش آزمون-پس آزمون با گروه  گواه می ­باشد. جامعه پژوهش متشکل از کلیه زوجینی بودند که به سرای سلامت گل ­ها واقع در منطقه 6 شهرداری تهران در سال 1392 مراجعه نموده بودند. نمونه شامل 20 زوج بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­ های آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه وضعیت زناشویی گلومبوگ-راست(GRIMS) 1998 بود که در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. برنامه کاربرد عملی مهارت های ارتباط صمیمانه در 13 جلسه یک و نیم ساعته به زوجین گروه آزمایش آموزش داده شد، اما اعضای گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکردند.

یافته­ های پژوهش: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش برنامه کاربرد عملی مهارت ­های ارتباط صمیمانه موجب بهبود کیفیت روابط زناشویی در زوجین گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس آزمون شده است(F=46.43, P=0.000).

بحث و نتیجه گیری: برنامه کاربرد عملی مهارت ­های ارتباط صمیمانه در بهبود کیفیت روابط زناشویی زوجین موثر است. می­ توان از این برنامه غنی سازی زندگی زناشویی در جهت پیشگیری از بروز مشکلات و بهبود ارتباطات زوجین بهره برد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت روابط زناشویی، برنامه کاربرد عملی مهارت ‌های صمیمانه، زوج ‌ها
متن کامل [PDF 693 kb]   (3673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1394/4/6 | پذیرش: 1394/9/14 | انتشار: 1395/3/18



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 2 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها