:: دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) ::
جلد 22 شماره 6 صفحات 181-174 برگشت به فهرست نسخه ها
آگاهی، نگرش و اطمینان اعضاء هیئت علمی، پزشکان و دانشجویان پزشکی نسبت به آمار زیستی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی ایلام
کورش سایه میری ، رضا ولیزاده ، مسعود یاسمی ، میلاد رشیدبیگی ، محمد رسول یاسمی ، هادی پیمان* 1
1- ، Hadi.peyman2010@gmail.com
چکیده:   (7375 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پیچیده تر شدن طراحی، اجرا و تفسیر نتایج تحقیقات علوم پزشکی و گسترش پزشکی مبتنی بر شواهد، نیاز به دانش آمار زیستی به منظور درک نتایج سایر تحقیقات و طراحی تحقیقات جدید برای اعضاء هیئت علمی و پزشکان ضروری می باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه آگاهی، نگرش و اطمینان اعضاء هیئت علمی، پزشکان و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص آمار زیستی در سال 1390 می باشد.
مواد و روش ها: داده ها با استفاده از یک پرسش نامه استاندارد که از بخش اطلاعات دموگرافیک، نگرش و اطمینان نسبت به آمار زیستی و سوالاتی در خصوص آگاهی افراد نسبت به آمار زیستی بود، جمع آوری گردید. مبنای نمره نگرش و آگاهی 100 و نمره اطمینان 20 در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزارvol.16 SPSS و آزمون های آنالیز واریانس و X2 تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافته های پژوهش: در مجموع 3/91 درصد و 80 درصد به ترتیب دوره اپیدمیولوژی و آمار زیستی را گذرانده بودند. 8/46 درصد نمونه ها دانشجوی پزشکی، 9/31 درصد پزشک و 3/21 درصد عضو هیئت علمی بودند. بیش از نیمی بیان داشتند که به طور منظم هیچ مجله ای را مطالعه نمی کنند. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی 32/1648/24، نگرش 54/980/62 و اطمینان از درک آمار زیستی 59/270/12 بود. بین میانگین نمره آگاهی، نگرش و اطمینان از درک آمار زیستی، اعضاء هیئت علمی، دانشجویان پزشکی و پزشکان اختلاف معنی داری وجود داشت.(P<0.05)
بحث و نتیجه گیری: میزان آگاهی پزشکان و اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از پزشکان آمریکایی بسیار کمتر بود. پزشکان کمترین میزان آگاهی و اعضاء هیئت علمی بیشترین میزان آگاهی در خصوص آمار زیستی داشتند. تغییر سر فصل های دروس آمار زیستی، اپیدمیولوژی و آموزش آمار زیستی برای پزشکان، دانشجویان پزشکی و اعضاء هیئت علمی پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، اطمینان، آمار زیستی، ایلام
متن کامل [PDF 320 kb]   (2051 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/7/30 | پذیرش: 1393/10/30 | انتشار: 1393/10/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها