:: دوره 18، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی آزمون میکر بر روی دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام
جهانشاه محمدزاده*1، ستار کیخاونی2
1- گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، jmohammadzadeh@mail.ilam.ac.ir
2- گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (45447 مشاهده)

مقدمه: آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر برای اندازه گیری طیف وسیعی از توانایی های شناختی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به کار می رود. این آزمون براساس الگوی چند عاملی شناخته شده گیلفورد از هوش است. این آزمون دارای 36 خرده آزمون است که هر کدام از آن برای سنجش توانایی خاصی است. آزمون میکر در آمریکا هنجاریابی شده است. در این پژوهش این آزمون بر روی کودکان پایه دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام هنجاریابی گریده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی بوده که برای وضعیت موجود به کار رفته و آزمون بر روی نمونه ای از کودکان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام هنجاریابی گردیده. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام بود. روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بود. حجم نمونه در این پژوهش 320 نفر بود که با توجه به افت سه نفری آزمودنی ها به 317 رسید. این نمونه به طور برابر از بین دختران و پسران گزینش شدند، از هر پایه 80 نفر به تعداد برابر از دختران و پسران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش آزمون میکر بود که توسط محققین به فارسی ترجمه شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج آلفای کرونباخ خرده آزمون ها دامنه ای از 7/0 تا 76/0 داشت. نتایج اعتبار همزمان نشان داد که بین نمرات بسیاری از خرده آزمون های میکر و ارزیابی معلم از دانش آموز رابطه معنی داری وجود دارد.(P<0/001) هم چنین نتیجه تحلیل عامل بیانگر تایید ساختار عاملی آزمون میکر بود. بارهای عاملی عوامل بالای 3/0 بود. یافته های حاصل از نمودارهای ستونی خرده آزمون های میکر حاکی از این بود که در بسیاری از خرده آزمون ها توزیع نمرات طبیعی است. نتایج رتبه درصدی خرده آزمون ها محاسبه گردید. بحث و نتیجه گیری: به کمک آزمون میکر می توان نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را در دوره ابتدایی شناسایی کرد و برنامه های مناسبی را جهت افزایش عملکرد شناختی آن ها طرح ریزی نمود که امروزه یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش است و تدوین و کاربرد ابزارهایی مانند میکر را ضروری می سازد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: ساختار هوش، هنجاریابی، آزمون میکر، دانش آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 1721 kb]   (3061 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1389/12/24 | پذیرش: 1394/1/19 | انتشار: 1394/1/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها