:: دوره 23، شماره 1 - ( 1-1394 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی عوامل تاثیر گذار بر رضایت شغلی پرستاران (مطالعه موردی : بیمارستانهای دولتی شهر ایلام)
جابر جعفری1 ، مسلم محمدیان* 2
1- واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی
2- واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی ، moslem.muh@gmail.com
چکیده:   (7941 مشاهده)

مقدمه: پرستاران عمده ترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی و سلامت را تشکیل می دهند. رضایت شغلی در قلمرو خدمات پزشکی و بیمارستانی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است، زیرا نیروی انسانی شاغل در این حوزه، سلامت جامعه را تضمین می کند. هدف این پژوهش طراحی الگوی عوامل تاثیر گذار بر رضایت شغلی پرستاران در بیمارستانهای دولتی شهر ایلام می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع تحلیل محتوا و پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر ایلام در تابستان سال 1393 می باشد که تعداد آنها 239 نفر می باشد و نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه 148 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته رضایت شغلی مشتمل بر 53 سئوال است. روایی محتوایی پرسشنامه پس از مشورت با چند تن از صاحب نظران روش تحقیق از جمله اساتید محترم تایید گردید و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 937/0 محاسبه گردید و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های KMO و بارتلت در محیط نرم افزار spss استفاده شد. یافته های پژوهش: در این پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و در چارچوب یک تحقیق تحلیل محتوا و پیمایشی به بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران در بیمارستانهای دولتی شهر ایلام پرداخته شد و نتایج تحلیل عاملی 11 عامل موثر در رضایت شغلی پرستاران را شناسایی کرد که روی هم رفته 70.704 درصد از کل واریانس را تبیین می کند. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عامل های شناسایی شده عبارتند از : امکانات رفاهی و دستمزد با 32.233 درصد تبیین واریانس، گروه کاری با 8.738 درصد تبیین واریانس، علاقه و موفقیت شغلی با 6.923 درصد تبیین واریانس، نظارت و خط مشی حاکم بر محیط کار با 3.792 درصد تبیین واریانس، پیشرفت و توسعه شغلی با 3.396 درصد تبیین واریانس، تبعیض و اذیت با 3.121 درصد تبیین واریانس، استرس و فشار مرتبط با کار با 2.814 درصد تبیین واریانس، ارتباط با پزشکان با 2.708 درصد تبیین واریانس، رضایت مندی ارباب رجوع با 2.570 درصد تبیین واریانس، ماهیت کار با 2.384 درصد تبیین واریانس، ساعات و حجم کار با 2.026 درصد تبیین واریانس.

واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، انگیزش، پرستاران
متن کامل [PDF 885 kb]   (2901 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1393/10/6 | پذیرش: 1393/11/29 | انتشار: 1393/12/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 1 - ( 1-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها