:: دوره 23، شماره 5 - ( 8-1394 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 91-98 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس
رضا ولی زاده1، سجاد سهراب نژاد2، شفیق مهربان3، سلیمان احمدبوکانی4
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، sf.mehraban@yahoo.com
4- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4325 مشاهده)

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری بر افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس طراحی و اجرا شده است.

مواد و روش ها: پژوهش به روش نیمه آزمایشی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه شامل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و جمعیت آماری نیز زنان مراجعه کننده به انجمن ام اس ایران در سال 1392 بود، که از بین آن ها تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل گمارش شدند. برای سنجش متغیر وابسته نیز از پرسش نامه افسردگی بک II استفاده شد.

یافته های پژوهش: نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس تاثیر معنی داری داشته است(P<0.01).

بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برنامه آموزش مدیریت استرس به روش شناختی- رفتاری موجب کاهش افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس می شود. بنا بر این این برنامه آموزشی می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در سطوح جمعیت عمومی و گروه های هدف قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس، روش شناختی-رفتاری، مولتیپل اسکلروزیس، افسردگی
متن کامل [PDF 452 kb]   (2259 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۶


XML   English Abstract   Print



دوره 23، شماره 5 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها