اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس
|
رضا ولی زاده1 ، سجاد سهراب نژاد2 ، شفیق مهربان*3 ، سلیمان احمدبوکانی4  |
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران 3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ، sf.mehraban@yahoo.com 4- دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (8550 مشاهده) |
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به روش شناختی-رفتاری بر افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها: پژوهش به روش نیمه آزمایشی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه شامل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و جمعیت آماری نیز زنان مراجعه کننده به انجمن ام اس ایران در سال 1392 بود، که از بین آن ها تعداد 24 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل گمارش شدند. برای سنجش متغیر وابسته نیز از پرسش نامه افسردگی بک II استفاده شد.
یافته های پژوهش: نتایج آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس تاثیر معنی داری داشته است(P<0.01).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برنامه آموزش مدیریت استرس به روش شناختی- رفتاری موجب کاهش افسردگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس می شود. بنا بر این این برنامه آموزشی می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در سطوح جمعیت عمومی و گروه های هدف قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت استرس، روش شناختی-رفتاری، مولتیپل اسکلروزیس، افسردگی |
|
متن کامل [PDF 452 kb]
(3575 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1393/8/4 | پذیرش: 1393/9/19 | انتشار: 1394/8/26
|
|
|
|