[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 149-158 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام
فروزان داوری فرد1، شهرام مامی 2
1- کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ، shahram.mami@yahoo.com
چکیده:   (3055 مشاهده)

مقدمه: مطالعات نشان داده است که ویژگی های شخصیتی وشیوه های فرزندپروری مادران در ابتلای فرزندان به اختلال های برونی سازی شده نقش دارند. هدف ازاین پژوهش مقایسه‏ ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‏های فرزندپروری مادران دانش‏‌آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی‏سازی شده و مادران دانش‏آموزان عادی بود.

مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی مادران دانش آموزان دختر دوره ی ابتدایی شهر ایلام که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 57 دانش آموز (31 دانش آموز دارای اختلال برون سازی شده و 26 دانش آموز عادی) به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری در اختیار آنها قرار گرفت تا توسط والدینشان تکمیل گردند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS نسخه بیست و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران کودکان دارای اختلال برون سازی شده و عادی از نظر ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات برون سازی شده و عادی مشابه می باشند.

بحث و نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‏های فرزندپروری مادران عواملی موثردرابتلا کودکان به اختلالات برونی‏سازی شده می باشند. لذا با توجه به نتایج این پژوهش توصیه می شود این عوامل در هردو والد هم دختران و هم پسران دانش آموز مورد بررسی ومقایسه قرار گیرند.

واژه‌های کلیدی: ویژگی های شخصیتی، شیوه های فرزندپروری، اختلال برون سازی شده
متن کامل [PDF 645 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davarifard F, Mami S. Comparison The Personality Characteristics And The Parenting Styles of Elementary School Girls Students Mothers with Externalizing Disorder and Mothers of Normal Girl Students In Ilam. sjimu. 2015; 23 (2) :149-158
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2226-fa.html

داوری فرد فروزان، مامی شهرام. مقایسه ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دارای اختلالات برونی سازی شده با مادران دانش آموزان عادی شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :149-158

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-2226-fa.html



دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647