[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 73-83 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری شهرستان های تهران در سال تحصیلی 92-1391
جمال عاشوری 1، سیده سمیه جلیل آبکنار2، محمد عاشوری3
1- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه روانشناسی، اصفهان، ایران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، jamal_ashoori@yahoo.com
2- کارشناس ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توان
3- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
چکیده:   (2307 مشاهده)
مقدمه: مشکلات مرتبط با سلامت روان در افراد با اختلال یادگیری شایع است. لذا توجه به سلامت روان این قشر ضروری است. یکی از مهم ترین روش های موثر در بهبود سلامت روان، آموزش شناختی رفتاری است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر بهبود سلامت روان دانش ‌آموزان با اختلال یادگیری بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان این پژوهش 40 دانش ‌آموز دارای اختلال یادگیری پایه ششم دبستان بودند که آن ها به روش نمونه‌ گیری در دسترس از میان دانش ‌آموزان شهرستان ‌های تهران انتخاب شدند. برای جمع ‌آوری داده ‌ها از مقیاس هوشی و کسلر کودکان و پرسش نامه سلامت عمومی استفاده شد. داده ها با روش کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند.
یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که میانگین نمرات سلامت روان و خرده مقیاس‌ های آن(علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود(P<0.05). به عبارت دیگر سلامت روان گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود(P<0.05).
بحث و نتیجه گیری: بنا بر این برنامه ‌ریزی برای ارائه آموزش شناختی-رفتاری جهت بهبود سلامت روان دانش ‌آموزان با اختلال یادگیری اهمیت ویژه‌ای دارد و از این روش می توان برای ارتقای سلامت روان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، شناختی-رفتاری، سلامت روان، اختلال یادگیری
متن کامل [PDF 511 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۷/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashoori J, Jalilabkenar S, Ashoori M. Investigation of cognitive-behavioral instruction effect on students mental health with learning disorder in Tehran counties in academic year 2012-13. sjimu. 2015; 23 (3) :73-83
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1862-fa.html

عاشوری جمال، جلیل آبکنار سیده سمیه، عاشوری محمد. بررسی تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری شهرستان های تهران در سال تحصیلی 92-1391. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (3) :73-83

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1862-fa.html



دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647