:: دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) ::
جلد 23 شماره 3 صفحات 122-109 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای خودنظم‌ بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک‌ های حل مسئله
عباسعلی حسین خانزاده1 ، محبوبه طاهر2 ، حسین حیدری* 3، حاتم محمدی1 ، علی محمد یاری4 ، فریبا همتی5
1- دانشگاه گیلان
2- دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشگاه هرمزگان ، hossein.heydari1368@yahoo.com
4- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
5- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (7621 مشاهده)
مقدمه: توانایی حل مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مسئله انجام شد.
 مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر(91 پسر و 96 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظمبخشی، خودمهارگری، و سبک های حل مسئله را تکمیل کردند.
یافته های پژوهش: بین سبک های حل مسئله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی، تمرکز بر موقعیت، تمرکز بر تغییر عاطفه، کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مسئله غیر انطباقی با راهبرد خودنظمبخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مسئله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی، مهارگری، اجتناب و غیر انطباقی حل مسئله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مسئله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت، راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مسئله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند.
 بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مسئله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند.
واژه‌های کلیدی: خودنظم بخشی، ظرفیت خودمهارگری، حل مسئله انطباقی، حل مسئله غیر انطباقی
متن کامل [PDF 787 kb]   (3393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1393/1/29 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1394/7/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 3 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها