[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 44-52 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت ‌های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون
زینب محسنی1، طاهره سیما شیرازی 2
1- کارشناس ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
2- استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ، sm_shirazi@yahoo.com
چکیده:   (3852 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده‌اند که کودکان دارای سندرم ‌داون با وجود مشکل در مهارت‌های آگاهی از واج‌شناختی می‌توانند این مهارتهارا رشد دهند. هدف از پژوهش حاضر طراحی برنامه‌ آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن روی بهبود مهارت-های آگاهی از واج کودکاندارایسندرم داون است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه تک موردی که از نوع A-B-A بود، 8 دانش آموز از بین دانش آموزان دارای سندرم داون مقطع ابتدایی به روش نمونه‌ گیری در دسترس انتخاب شدند. بعد از طراحی برنامه آموزشی آگاهی از واج و استفاده از پرسش نامه اطلاعات فردی، آزمون آدمک هوش گودیناف و آزمون آگاهی واج‌ شناختی، 36 جلسه‌ 30 دقیقه‌ ای برای هر آزمودنی برگزار شد که با رسیدن به معیار 80 درصد پاسخ صحیح در آیتم‌ های تعمیمی مداخله پایان می‌ یافت.
یافته‌ های پژوهش از طریق روش تحلیل چشمی و تعیین اندازه اثر تحلیل گردیده است. یافته‌های پژوهش: یافته ‌ها نشان داد که اندازه اثر مداخله در افزایش مهارت ‌های آگاهی از واج در هر شش آزمودنی زیاد بوده است. هم چنین طبق تحلیل چشمی عملکرد آزمودنی‌ها بعد از مداخله افزایش یافت. این بهبود در مهارت ترکیب واجی سریع تر و در مهارت تقطیع واجی کندتر از سایر مهارت ‌ها صورت گرفت. کمترین اندازه اثر در مهارت تقطیع واجی و بیشترین اندازه اثر در مهارت ترکیب واجی مشاهده شد.
بحث و نتیجه ‌گیری: برنامه‌ طراحی شده بر مهارت آگاهی از واج در دانش ‌آموزان دارای سندرم‌ داون تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این مهارت در آن ها می‌ شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، آگاهی از واج، برنامه آموزشی، سندرم ‌داون
متن کامل [PDF 1149 kb]   (1100 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: گفتاردرماني
دریافت: ۱۳۹۳/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni Z, Shirazi T. Designing of Training Program of Awareness from Phoneme and Study of its Impact on Skills Improvement of Awareness from Phoneme AmongChildren with Down Syndrome. sjimu. 2015; 23 (2) :44-52
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1696-fa.html

محسنی زینب، شیرازی طاهره سیما. طراحی برنامه آموزش آگاهی از واج و بررسی تاثیر آن بر بهبود مهارت ‌های آگاهی از واج در کودکان دارای سندرم داون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :44-52

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1696-fa.html



دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.23 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3727