[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) ::
جلد 23 شماره 2 صفحات 28-35 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ادراک کیفیت خدمات توسط بیماران و تحلیل رفتگی شغلی پرستاران در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام
یاسان اله پوراشرف1، فاطمه صیادی2، صفورا غلامی 3، کاظم شفیعی4
1- استادیار مدیریت دانشگاه ایلام
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه ایلام
3- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه ایلام ، safogholami90@yahoo.com
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
چکیده:   (3390 مشاهده)
مقدمه: تحلیل رفتگی، احساس از دست دادن انرژی و بی ‌قدرتی، ناامیدی و ناتوانی است. کیفیت به عنوان ارضای نیازهای مشتریان تعریف می شود. این تعریف بر توانایی سازمان جهت تعیین نیازها و خواسته های مشتریان و برآورده کردن این نیازها تاکید دارد. ادراک کیفیت خدمات توسط بیماران می تواند به پرستاران که به صورت مداوم با بیماران در ارتباط هستند منتقل شود.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 100 نفر از بیماران و 100 نفر از پرستاران که توسط نمونه گیری آسان به دست آمدند انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ای دو بخشی مشتمل بر پرسش نامه تحلیل رفتگی شغلی پرستاران مسلش و جکسون (1981) و پرسش نامه استاندارد سنجش ادراک کیفیت خدمات سروکوال زدهمل و بیتنر(1996) بود. پایایی و روایی پرسش نامه ها تایید شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 آنالیز گردید و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده خطی، آنالیز واریانس، آزمون رتبه بندی فریدمن مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته های پژوهش: ادراک بیماران از کیفیت خدمات و ابعاد آن بر تحلیل رفتگی شغلی پرستاران موثر بودند. همدلی (&beta;=0.577, P<0.50)، ملموس بودن (&beta;=0.486, P<0.50)، تضمین (&beta;=0.472, P<0.50)، قابلیت اعتماد (&beta;=0.144, P<0.50) و پاسخگویی (&beta;=0.025, P<0.50)، به ترتیب بیشترین اثر معنادار منفی بر تحلیل رفتگی پرستاران دارند.
 بحث و نتیجه گیری: با ارائه خدمات بهتر و توجه به بیماران می توان رضایت و وفاداری آنان را تامین نمود و مانع از تحلیل رفتگی کارکنان و پرستان بیمارستان شد
واژه‌های کلیدی: پرستاران، بیمارستان، فرسودگی شغلی، سروکوال، کیفیت
متن کامل [PDF 597 kb]   (1121 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorashraf Y A, Sayadee F, GHolami S, SHafiei K. The Relationship Between Perceived Quality of Service by Patients and Job Burnout of Nurses in Shahid Mostafa Khomeini Hospital in Ilam. sjimu. 2015; 23 (2) :28-35
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1619-fa.html

پوراشرف یاسان اله، صیادی فاطمه، غلامی صفورا، شفیعی کاظم. رابطه بین ادراک کیفیت خدمات توسط بیماران و تحلیل رفتگی شغلی پرستاران در بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1394; 23 (2) :28-35

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1619-fa.html



دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3753