[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 7 - ( 12-1393 ) ::
جلد 22 شماره 7 صفحات 107-114 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مهارت‌ های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1392
سید محسن هاشمی1، رقیه چناری 2، رحیم طهماسبی3
1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
2- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، chenaryr@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
چکیده:   (4452 مشاهده)
مقدمه: استفاده از رویکردهای فعال یادگیری نظیر روش مبتنی بر حل مسئله در بهبود مهارت های یادگیری مؤثرتر است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مهارت ‌های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. مواد و روش ‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی تعداد 182 دانشجو به صورت تصادفی خوشه‌ ای از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انتخاب شدند. برای جمع ‌آوری داده‌ ها از پرسش نامه استاندارد فراشناختی حالتی دانشجویان(State Metacognitive Inventory) استفاده شد که بلافاصله بعد از امتحانات تکمیل شدند. یافته ‌های پژوهش: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 35/1±46/20 بود. بیشترین و کمترین همبستگی بین بعد برنامه ‌ریزی با راهبرد شناختی(698/0r=) و بررسی خود با راهبرد شناختی(492/0r=) بود. بین نمره امتحانی با ابعاد مهارت حل مسئله ارتباط معناداری دیده نشد. ارتباط بین نمرات امتحانی در دانشجویان با وضعیت سکونت مختلف معنادار بود(P=0.017) و میانگین نمره امتحانی در دانشجویان غیر بومی بیشتر از بومی بود. بحث و نتیجه‌ گیری: میانگین نمره کل مهارت های حل تکلیف دانشجویان مورد بررسی وضعیت مطلوبی ندارد. دانشجویان غیر بومی به دلیل زندگی در شرایط خوابگاه و در رقابت قرار گرفتن با سایر دانشجویان، نمرات بالاتری را نسبت به دانشجویان بومی در دروس امتحانی‌ کسب می ‌کنند. بنا بر این برای بهبود مهارت های تفکر، حل مسئله و انتقال تجارب مطالعاتی دانشجویان به همدیگر خصوصاً در دانشجویان بومی، باید راهکارهایی مثل مشاوره فردی یا گروهی در رابطه با روش ‌های صحیح مطالعه یا حتی اجرای کار گروهی را در پیش گرفت.
واژه‌های کلیدی: مهارت، حل تکلیف، پرسشنامه فراشناختی حالتی، بوشهر
متن کامل [PDF 508 kb]   (1069 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of Necessary Skills for Solving a Complex Task in Students of Bushehr University of Medical Sciences in 2013. sjimu. 2015; 22 (7) :107-114
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1591-fa.html

هاشمی سید محسن، چناری رقیه، طهماسبی رحیم. ارزیابی مهارت‌ های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1393; 22 (7) :107-114

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1591-fa.html



دوره 22، شماره 7 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3727