:: دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) ::
جلد 22 شماره 6 صفحات 1-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه(ADHD) و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان
علی رضا بخشایش1، راضیه السادات میرحسینی2
1- دانشگاه یزد ، abakhshayesh@yazduni.ac.ir
2- دانشگاه یزد
چکیده:   (10962 مشاهده)
مقدمه: بازی یک روش برای درمان مسائل کودکان است زیرا آن ها اغلب در بیان شفاهی احساسات با مشکل رو به رو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بازی درمانی بر کاهش علائم اختلال بیش فعالی/کمبود توجه و بهبود عملکرد تحصیلی کودکان بود.
مواد و روش ‌ها: روش پژوهش، آزمایش گروهی کنترل شده تصادفی است. به همین منظور تعداد 45 نفر از کودکان مبتلا به ADHD دختر و پسر سنین بین 12-7 مراجعه کننده به کلینیک امام حسین یزد در سال 92 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش، کنترل و پلاسیبو(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات در دو مرحله اندازه‌ گیری پیش ‌آزمون و پس‌ آزمون صورت گرفت. به منظور تشخیص میزان شدت علائم ADHD از مقیاس درجه بندی کانرز در دو فرم معــلم و والدین استفاده گردید و برای سنجش عملکرد تحصیلی کودکان از نمرات درسی آن ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید.
 یافته های پژوهش: نتایج نشان دادند که بازی درمانی بر کاهش علائم بیش‌ فعالی کودکان و افزایش عملکرد تحصیلی کودکان در دروس قرآن، دینی، ریاضیات و تربیت بدنی تاثیر مثبت داشته، ولی در عملکرد تحصیلی کودکان در دروس فارسی، علوم، انضباط و عملکرد کلی تاثیر چندانی نداشته است.
بحث و نتیجه گیری: بازی درمـــانی را می ‌توان به عنــوان یک روش اثربخش در کنار سایر روش‌ های درمانی بر کاهش نشانه‌ های اختلال بیش ‌فعالی/کمبود توجه کودکان و بهبود عملکرد تحصیلی آن ها به کار برد.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، عملکرد تحصیلی، کودکان، اختلال بیش فعالی/کمبود توجه
متن کامل [PDF 290 kb]   (11421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1392/11/25 | پذیرش: 1393/5/26 | انتشار: 1393/10/24


XML   English Abstract   Print



دوره 22، شماره 6 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها