[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 6 صفحات 56-62 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش
الهام ایزدی، مهنوش رئیسی، غلامرضا شریفی راد، الهه توسلی، زینب غضنفری، سید همام الدین جواد زاده 1
1- ، homam_j@hotmail.com
چکیده:   (7644 مشاهده)
مقدمه: در سال های اخیر انتقال دانش و استفاده از شواهد پژوهش برای ارتقاء سلامت در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش، همواره از ابزارهای پیشرفت مادی و معنوی بشر بوده است. تحقیقات در حیطه بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت های بهداشت و درمان بسیار ضروری بوده و نقش محوری و بسیار مهمی را در علوم پزشکی ایفا می نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پژوهش انجام پذیرفت. مواد و روش‌ ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به شیوه مقطعی انجام گرفت، تعداد 256 نفر از افراد نمونه‌ به روش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ساخت محقق بود. پس از جمع‌ آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS vol.18 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی(کای دو، تست دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: تحلیل نتایج نشان داد که 4/64 درصد از آزمودنی ها از آگاهی ضعیفی در زمینه پژوهش برخوردار بودند و نگرش 2/63 درصد از آزمودنی ها در حد متوسط بود. بین آگاهی دانشجویان و مقطع تحصیلی آن ها ارتباط معنادار وجود داشت، به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر از آگاهی بیشتری در زمینه پژوهش برخوردار بودند.(P<0.05) بین سطح نگرش دانشجویان با مقطع تحصیلی و محل سکونت آن ها ارتباط آماری معنادار وجود داشت،(P<0.05) به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر و ساکن خوابگاه از نگرش بهتری در خصوص پژوهش برخوردار بودند. بحث و نتیجه گیری: ایجاد تغییرات در نظام آموزشی جهت برآورده شدن نیازهای دانشجویان ضروری به نظر می رسد. هم چنین به دروسی چون روش تحقیق می بایست بیش از پیش توجه گردد و انجام پژوهش ‌ها به صورت کاربردی تر و به سمت اجرای عملی تحقیق سوق نماید. جهت بهبود نگرش دانشجویان در زمینه پژوهش، در روند اجرای پژوهش حمایت های لازم برای آن ها فراهم شود و فعالیت های علمی دانشجویان بیشتر مورد توجه و ارزش گذاری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، پژوهش
متن کامل [PDF 356 kb]   (1389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: ۱۳۹۲/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۰/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eizadi E, raeisi M, sharifirad G, tavasoli E, ghazanfari Z, javadzade H. Khowledge and Attitude of Students Toward Research in Isfahan University of Medical Sciences. sjimu. 2013; 21 (6) :56-62
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1434-fa.html

ایزدی الهام، رئیسی مهنوش، شریفی راد غلامرضا، توسلی الهه، غضنفری زینب، جواد زاده سید همام الدین. بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (6) :56-62

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1434-fa.html



دوره 21، شماره 6 - ( آذر ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3647