[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 107-113 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای اجرای طرح درس توسط اساتید در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز
رقیه امیدی، کامل قبادی، فریبا قهرمانی، فاطمه حسینی، مریم قلندری، ذبیح اله قارلی پور 1، الهه توسلی، هاشمیه چهره
1- ، gharlipour@yahoo.com
چکیده:   (8676 مشاهده)
مقدمه: برنامه ریزی و اهداف یک درس که توسط استاد در ابتدای جلسه ارائه می شود یکی از مهم ترین و مؤثرترین عوامل در روند یادگیری فراگیران می باشد. جمع بندی این پارامترها در پایان درس و ارائه خلاصه ای از برنامه جلسه آتی از اهمیت ویژه ای جهت یادگیری دانشجویان بر خوردار است. چند سالی است که ضرورت تدوین طرح درس، در گروه های آموزشی رشته های علوم پزشکی به گونه ای فراگیر مطرح گردیده است. به همین دلیل این مطالعه جهت بررسی نحوه اجرای طرح درس و مقایسه آن در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی(cross-sectional) بر روی 508 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی شیراز(217 نفر) و دانشگاه شیراز(291 نفر) انجام شد، که از هر دانشگاه 5 درصد از دانشجویان به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از هر دانشکده نیز با توجه به نسبت دانشجویان آن دانشکده به کل دانشجویان دانشگاه نمونه انتخاب گردید. یافته های پژوهش: در این مطالعه 223 نفر (9/43 درصد) مرد و 285 نفر(1/56 درصد) زن شرکت داشتند که میانگین سنی آن ها 22 سال بود. در این مطالعه مشخص شد که رعایت طرح درس در ترم های مختلف یکسان بود و تفاوتی در دو دانشگاه مشاهده نشد.(P>0.05) به طوری که میانگین نمره رعایت اجرای طرح درس در دو دانشگاه علوم پزشکی و شیراز به ترتیب 33 و 34 از 60 بود. استفاده از وسایل کمک آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی نسبت به دانشگاه شیراز بیشتر بود. استفاده اساتید از منابع جدید علمی در دانشگاه علوم پزشکی خوب و در دانشگاه شیراز در حد متوسط بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد.(P<0.05) در مطالعه حاضر ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مطالعه و پژوهش در حد پایین، ولی موارد دیگر در حد خوب ارزیابی گردید. بحث و نتیجه گیری: شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان به منظور رفع مشکلات و نارسایی های سیستم آموزشی بسیار مهم است. در این مطالعه مشاهده گردید میزان آگاهی دانشجویان از طرح درس در سطح متوسطی می باشد و در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز از وسایل کمک آموزشی در حد پایینی استفاده می شود. استفاده بیشتر از وسایل کمک آموزشی و استفاده از منابع جدید علمی از مزیت های اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به دانشگاه شیراز می باشد. برای کاهش نقاط ضعف در هر دو دانشگاه می توان با برگزاری گارگاه های آموزشی برای اساتید قدم های مؤثری برداشت تا دانشجو کمتر مصرف کننده علم باشد و قدری نیز در تولید علم تلاش کند تا شاهد پیشرفت روزافزون دانشجو و دانشگاه در زمینه های علمی و پژوهشی باشیم.
واژه‌های کلیدی: طرح درس، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
متن کامل [PDF 373 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

omidi R, ghobadi K, ghahramani F, hosaini F, ghalandari M, gharli pour Z, et al . Comparative Analysis of the Implementation of Lesson Planning By The Professors at Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences . sjimu. 2013; 21 (4) :107-113
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1253-fa.html

امیدی رقیه، قبادی کامل، قهرمانی فریبا، حسینی فاطمه، قلندری مریم، قارلی پور ذبیح اله، و همکاران.. بررسی مقایسه ای اجرای طرح درس توسط اساتید در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :107-113

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1253-fa.html



دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3727