[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 99-106 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر بر افسردگی، استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
عبدالرضا مرتضوی طباطبایی، علی رمضانخانی، ذبیح اله قارلی پور 1، اکبر بابایی حیدر ابادی، الهه توسلی، مسعود مطلبی قائن، حمیدرضا گیلاسی، طاهره کرمانی رنجبر، محمد فخارزاده
1- ، gharlipour@yahoo.com
چکیده:   (10678 مشاهده)
مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است که به زمان و مکان و شخص خاصی محدود نیست و همه گروه ها و رده های جامعه را در بر می گیرد. زیان بخش ترین اثر استرس طولانی مدت، ایجاد اختلال در عملکرد موثر قدرت تفکر و یادگیری گزارش شده است. حمایت اجتماعی، آسیب پذیری فرد را نسبت به استرس، افسردگی و انواع بیماری های روانی و جسمانی کاهش می دهد. هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر بر افسردگی، استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه اپیدمیولوژیک از نوع توصیفی- تحلیلی بود که روی 390 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. نحوه انجام مطالعه بدین شرح بود که ابتدا به روش تصادفیساده از بین خوابگاه ها، دو خوابگاه(یکی از خوابگاه برادران و یکی از خوابگاه خواهران) را انتخاب کرده سپس با مراجعه به خوابگاه ها در اواسط ترم، پرسش نامه هایی(پرسش نامه افسردگی بک، پرسش نامه چند بعدی حمایت اجتماعی درک شده و پرسش نامه استرس درک شده) در اختیار آنان قرار داده شد و داده های مورد نیاز از آنان جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده پس از ورود به نرم افزار SPSS vol.16 با استفاده از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین هریک از فاکتورها از آزمون های ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون, آزمون tمستقل ،کای اسکوئر و Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش: نتایج نشان داد 5/30 درصد از دانشجویان وضعیت تحصیلی و شغلی را منبع استرس در زندگی دانشجویی خود ذکر کرده بودند. میانگین نمرات استرس درک شده 27/8±84/26، حمایت اجتماعی درک شده 56/9±32/28 و افسردگی 02/9±10/12 بوده است. 7/49 درصد از دانشجویان به درجات مختلفی دچار افسردگی بودند. بین استرس درک شده، حمایت اجتماعی درک شده و افسردگی رابطه آماری معنی داری وجود داشت.(P<0.001) بحث و نتیجه گیری: از آن جایی که تقریباً نیمی از دانشجویان دچار افسردگی هستند بنا بر این توجه به این امر خیلی مهم و ضروری است. پیشنهاد می گردد جلسات مشاوره و سوق دادن دانشجویان به سمت کارهای تیمی و مشارکت دادن آن ها در امور مربوط به فوق برنامه در جهت افزایش حمایت اجتماعی و کاهش استرس و افسردگی آن ها اجرا شود
واژه‌های کلیدی: استرس درک شده، حمایت اجتماعی درک شده، افسردگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 407 kb]   (4497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mortazavi tabatabaee A, ramazan khani A, gharli pour Z, babaee haidar abadi A, tavasoli E, matlabi ghaen M, et al . Study of Effective Factors on Depression, Perceived Stress and Perceived Social Support and their Relationship among Students Living in Dormitories of Shahid Beheshti University of Medical Science. sjimu. 2013; 21 (4) :99-106
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1252-fa.html

مرتضوی طباطبایی عبدالرضا، رمضانخانی علی، قارلی پور ذبیح اله، بابایی حیدر ابادی اکبر، توسلی الهه، مطلبی قائن مسعود، و همکاران.. بررسی عوامل موثر بر افسردگی، استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده و ارتباط میان آن ها در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :99-106

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1252-fa.html



دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781