[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations62753585
h-index2719
i10-index18578
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 98-91 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سرعت گیر در بروز سوانح و حوادث رانندگی در کاشان
رضا وفایی ، حمیدرضا گیلاسی ، علی مرادی ، ذبیح اله قارلی پور* 1، الهه توسلی ، علی عمارلویی
1- ، gharlipour@yahoo.com
چکیده:   (10078 مشاهده)
مقدمه: سهم عمده ای از سوانح ترافیکی به علت سرعت غیر مجاز ایجاد می شود. از طرفی به منظور کاهش سرعت عبور و مرور وسایل نقلیه در سطح خیابان های شهر کاشان در فواصل مشخصی تعدادی سرعت گیر ساخته شده است. محققین برخود لازم دانستند طی انجام یک طرح تحقیقاتی مداخله مذکور را از نظر تأثیر بر سوانح و حوادث ترافیکی مورد ارزیابی قرار دهند. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت شبه تجربی(قبل و بعد) صورت گرفت. آمار حوادث ترافیکی ثبت شده و مشخصات آن در مدت یک ماه قبل از نصب سرعت گیرها ثبت گردید و میانگین روزانه آن محاسبه گردید سپس آمار حوادث ترافیکی ثبت شده و مشخصات آن در مدت یک ماه بعد از نصب سرعت گیرها ثبت گردید. آمار مذکور با هم و دوره متناظر سال قبل مقایسه گردید. یافته های پژوهش: این مطالعه نشان داد میانگین روزانه تعداد مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی مراجعه کننده به بیمارستان ها در ماه اول طرح ایجاد سرعت گیر در سطح خیابان های شهر کاشان در مقایسه با ماه قبل از اجرای آن کاهش یافته است که این کاهش در سطح P<0.001 از نظر آماری معنی دار بوده است. نوع صدمات وارد شده به مصدومین در ماه اول اجرای طرح ایجاد سرعت گیرها در مقایسه با ماه قبل از اجرای آن، نشان می دهد که در ماه اول اجرای این طرح، بروز صدمات شدید(شامل شکستگی و پارگی) در صدمه دیدگان مورد بررسی، کاهش معنی داری(P<0.0001) نسبت به ماه قبل از اجرای طرح داشته است. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه از معدود مطالعاتی است که در کشور به ارزیابی اثرات یک مداخله در مشکلات ترافیکی از دیدگاه سلامت می پردازد. با توجه به نتایج این مطالعه، علاوه بر این که اجرای طرح ایجاد سرعت گیر در سطح خیابان های شهر کاشان تعداد سوانح ترافیکی را کاهش داده است، موجب ایجاد تغییراتی در الگوی این سوانح شده و صدمات شدید به مصدومین تا حدی کاهش یافته است.
واژه‌های کلیدی: سوانح ترافیکی، سرعت گیر
متن کامل [PDF 390 kb]   (3068 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی
دریافت: 1392/7/20 | پذیرش: 1392/7/30 | انتشار: 1392/7/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vafaee R, gilasi H, moradi A, gharli pour Z, tavasoli E, amarloei A. The Effect of Road Bump on The Incidence of Road Accidents in Kashan. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (4) :91-98
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1251-fa.html

وفایی رضا، گیلاسی حمیدرضا، مرادی علی، قارلی پور ذبیح اله، توسلی الهه، عمارلویی علی. تأثیر سرعت گیر در بروز سوانح و حوادث رانندگی در کاشان. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (4) :91-98

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1251-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( ضمیمه تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4643