[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: درباره نشريه :: صفحه اصلي :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
نمایه ها::
برای نویسندگان::
هزینه چاپ::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
سیاست های نشریه ::
بیانیه اخلاقی::
ثبت شکایت::
::
Citation Indices from GS

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations63163624
h-index2719
i10-index18678
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 162-156 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران
مهناز خلفه نیلساز ، الهه توسلی ، علی رمضانخانی ، طاهره دهداری ، حمید سوری ، سمانه اکبرپور ، اصغر اشرفی حافظ* 1، محسن جلیلیان
1- ، Ashrafihafez@gmail.com
چکیده:   (14166 مشاهده)
چکیده مقدمه: حوادث ترافیکی در عابرین پیاده یکی از علل مهم منجر به مرگ در سراسر جهان می باشند. دستیابی به اطلاعات یا وضعیت موجود می تواند زمینه ساز مداخلات آموزشــی در پیشگیـــری از حــوادث ترافیکی گردد. نظریه رفتار برنامه ریزی شده رابطه بین برخی سازه های مربوط به قصد رفتاری، نگرش، نرم های انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده با رفتار را نشان می دهد. هدف این مطالعه تعیین رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران در سال 89 می باشد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی تحلیلی تعداد 160 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شدند. این دانش آموزان به پرسش نامه استانداردی که پایایی و روایی آن سنجیده شده بود پاسخ دادند. در نهایت داده‌های جمع‌آوری شده توسط نرم افزارSPSS vol.16 تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش: نتایج مطالعه نشان داد که رابطه رفتار ایمن عبور از خیابان با سازه ‌‌های قصد(P<0.001)، کنترل رفتاری درک شده(P<0.001)، انگیزه پیروی(P<0.001)، ارزشیابی پیامد،(P=0.04) و اعتقـــادات نرمی (P<0.001) معنادار بود، اما با سازه اعتقاد رفتاری معنادار نبود. نتایج آزمون رگرسیون خطی مشخص کرد که قصد رفتاری با B=2.35 پیشگویی کننده مناسبی برای رفتار ایمن عبور از خیابان می باشد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چارچوب مناسبی جهت طراحی مداخلات آموزشی در بهبود رفتارهای عبور از خیابان در دانش آموزان استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: نظریه رفتار برنامه ریزی شده، رفتارهای ایمن عبور از خیابان، دانش آموزان، قصد رفتاری
متن کامل [PDF 208 kb]   (3448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1392/7/3 | انتشار: 1392/7/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khalfe nilsaz M, tavasoli E, ramazankhani A, dehdari T, sori H, akbarpoor S, et al . Survey on Elationship Between Constructs of The Planned Behavior and Road Crossing Safe Behaviors Among The Fourth Grade Students of Tehran City. J. Ilam Uni. Med. Sci. 2013; 21 (3) :156-162
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1207-fa.html

خلفه نیلساز مهناز، توسلی الهه، رمضانخانی علی، دهداری طاهره، سوری حمید، اکبرپور سمانه، و همکاران.. بررسی رابطه بین سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده با رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (3) :156-162

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1207-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( مرداد ماه 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام Journal of Ilam University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4646