[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 1 - ( فروردین 1392 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 123-128 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علائم و نشانه های بالینی، آزمایش های پاراکلینیکی و سرانجام نهایی بیماری درکودکان مبتلا به مسمومیت با آمفتامین ها مراجعه کننده به بیمارستان لقمان طی سال90-1389
جلال ظریف هوشیار 1، محمد رستمی نژاد، علی اشرف عیوضی
1- ، Hoshyarj@yahoo.com
چکیده:   (9406 مشاهده)
مقدمه: مسمومیت با ترکیبات آمفتامین ها از مسمومیــت های جدید، بالقوه خطرناک و ناشناخته در کودکان محسوب می شود. در این مطالعه، علائم و نشانه های بالینی، آزمایش های پاراکلینیکی و سرانجام بیماری در کودکان با سن کمتر از 13 سال مبتلا به مسمومیت با آمفتامین ها، بســـتری شده در بــخش اطفال بیمارستان لقمان طی سال 90-1389 بررسی شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، کودکانی با سن کمتر از 13 سال که در فاصله زمانی انجام مطالعه (فاصله مهر 1389 تا پایان دی ماه 1390) و با شکایت مسمومیت با آمفتامین ها(شامل مشتقات آمفتامین، شیشه و اکستازی) به اورژانس کودکان بیمارستان لقمان مراجعه کردند و در بخش اطفال بیمارستان بستری شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. علائم حیاتی، معاینات بالینی نورولوژیک، سایکولوژیک و گوارشی و نیز نتایج تست های آزمایشگاهی و تغییرات نوار قلب آن ها بررسی شد و کودکان تا زمان ترخیص پیگیری شدند. یافته های پژوهش: در مجموع، 32 کودک مورد بررسی قرار گرفتند. فراوانی بی قراری 96 درصد، حرکات تکراری و بی هدف 91 درصد، بی خوابی 69 درصد پرحرفی 60 درصد، تاکیکاردی 94 درصد، میدریازیس 84 درصد، افزایش رفلکس های وتری عمقی 81 درصد، تاکی پنه 9 درصد، تشنج 9 درصد و هایپرترمی 3 درصد بود. افزایش CPK در 90 درصد، افزایشLDH در 77 درصد، هایپرناترمی در 22 درصد، میوگلوبینوری در 3 درصد موارد وجود داشت. 31 بیمار(97 درصد) از بیماران مورد مطالعه، در سیر بستری نیازمند استفاده از بنزودیازپین های وریدی(دیازپام یا میدازولام) شدند. از این میان در 12 بیمار(5/37 درصد) تنها یک بار نیاز به تجویز بنزودیازپین وریدی بود. در 9 مورد (28 درصد) نیاز به تجویز دوز دوم بنزودیازپین وریدی شد و در 10 مورد(3/31 درصد) نیز نیاز به استفاده از دوزهای مکرر بنزودیازپین وریدی و یا انفوزیون بنزودیازپین وریدی یا استفاده از هالوپریدول بود. بحث و نتیجه گیری: علائم و نشانه های مسمومیت با آمفتامین ها می تواند با بیماری هایی که علائم مشابه دارند، مانند مننژیت و خونریزی مغزی اشتباه گرفته شود. از این رو با شناخت علائم و نشانه های این نوع مســمومیت می توان به موقع به درمان آن پرداخته و از عوارض خطرناک آن جلوگیری نمود.
واژه‌های کلیدی: مسمومیت، آمفتامین، علایم بالینی، یافته های آزمایشگاه، کودک
متن کامل [PDF 253 kb]   (1628 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: میکروبشناسی
دریافت: ۱۳۹۲/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zarif hoshiar J, roostami nejad M, aivazi A A. Evaluation of the Clinical Signs, Paraclinical Findings and Between 2010 and 2011 Referred to Loghman Hakim Hospital Out Comes of Amphetamins Poisning in Children . sjimu. 2013; 21 (1) :123-128
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1034-fa.html

ظریف هوشیار جلال، رستمی نژاد محمد، عیوضی علی اشرف. بررسی علائم و نشانه های بالینی، آزمایش های پاراکلینیکی و سرانجام نهایی بیماری درکودکان مبتلا به مسمومیت با آمفتامین ها مراجعه کننده به بیمارستان لقمان طی سال90-1389. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1392; 21 (1) :123-128

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-1034-fa.html



دوره 21، شماره 1 - ( فروردین 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781