[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 6 - ( 11-1398 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 46-53 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از پارک ترافیکی بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان دوره ابتدایی
مرضیه تولیده1 ، عباسعلی دهقانی تفتی 2، زهره رهایی1 ، سارا جام برسنگ3 ، حمید دهقان بنادکی4
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، aadtafti@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
4- گروه مهندسی حمل و نقل، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (710 مشاهده)
مقدمه: عابرین‌ پیاده و به خصوص کودکان یکی از آسیب ‌پذیرترین گروه‌ های فعال در ترافیک را تشکیل می ‌دهند. آسیب های عابرین پیاده و کودکان یکی از دلایل مهم مرگ و ناتوانی است و پیشگیری از این امر نیازمند راهبردهای آموزشی و اجرای مداخلات علمی-عملی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از پارک ترافیکی بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان انجام گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مداخله ای و با طرح «پیش آزمون-پس آزمون» انجام شد. نمونه مورد مطالعه شامل 66 نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی(پایه های اول، دوم و سوم) مدارس شهر یزد در سال تحصیلی 98-97 بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل آموزش نظری و عملی در محیط پارک ترافیکی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیستی ارزیابی عبور ایمن از خیابان مشتمل بر 12 سوال بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از شاخص های آمار توصیفی و آزمون تی زوج دونمونه ای استفاده شد.
یافته های پژوهش: از بین 66 دانش آموز مورد مطالعه، 50 درصد پسر با میانگین سنی 36/1±65/7 سال بودند. کمترین میزان رعایت رفتار ایمن مربوط به عبور از خط عابر پیاده(1/62 درصد) و عبور از گذرگاه(پل) عابر پیاده(7/66 درصد) بود به گونه ای که بیش از 60 درصد دانش آموزان این موارد را رعایت نکرده بودند. میانگین و انحراف معیار نمره رعایت رفتار ایمن در عبور از خیابان قبل از آموزش 75/1±5/9 و بعد از آموزش 41/1±86/9 بود. نتایج نشان داد نمره رعایت رفتار ایمن در عبور از خیابان در بین دانش آموزان بعد از آموزش به صورت معنی داری افزایش یافته است(P<0.006).
بحث و نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که مداخله آموزشی با استفاده از پارک ترافیکی بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان تاثیرگذار بود است. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله به عنوان چارچوبی در تدوین برنامه های آموزشی به منظور عبور ایمن از خیابان در مدارس استفاده کرد.
 

واژه‌های کلیدی: عابرین پیاده|پارک ترافیکی|دانش آموزان|عبور ایمن ،
متن کامل [PDF 760 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت
دریافت: 1398/2/21 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1399/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tolide M, Dehghanitaftiti A, Rahaei Z, Jambarsang S, Dehghan banadaki H. Effect of Educational Intervention Using Children's Traffic Park on Safe Crossing from the Street among School Children. sjimu. 2020; 27 (6) :46-53
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5664-fa.html

تولیده مرضیه، دهقانی تفتی عباسعلی، رهایی زهره، جام برسنگ سارا، دهقان بنادکی حمید. بررسی تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از پارک ترافیکی بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1398; 27 (6) :46-53

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5664-fa.html



دوره 27، شماره 6 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227