[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 27، شماره 6 - ( 11-1398 ) ::
جلد 27 شماره 6 صفحات 88-95 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام
علی امیری نژاد1 ، میثم قدسی 2، فرخ لقا جمشیدزاده3، فتح اله محمدیان1
1- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، ghodsymeysam@yahoo.com
3- سازمان بهزیستی استان ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (801 مشاهده)

مقدمه: بی شک دوره نوجوانی یکی از دوره ‌های مهم و حساس زندگی است. میزان افکار خودکشی در بین نوجوانان دنیا رو به افزایش است و مسلماً تلاش در راستای کاهش افکار خودکشی و دیگر آسیب های مرتبط، بسیار حائز اهمیت است. از این رو هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام در سال 1397 بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیـــــمه تجــربی با طرح پیش‌ آزمون-پس ‌آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانش‌ آموزان دختر مدارس متوسطه اول شهر ایلام تشکیل می داد و نمونه تحقیق شامل 60 نفر از دانش آموزان دختر بود که در دو گره 30 نفره آزمایش و گواه و با روش نمونه گیری خوشه­ ای یک ­مرحله ‌ای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسش نامه سنجش افسردگی بک، مقیاس اضطراب کتل و مقیاس افسردگی ماریاکواکس استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت و بررسی و تحلیل داده‌ ها با استفاده از نرم ‌افزار SPSS نسخه­ 22 انجام گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر کاهش افکار خودکشی (P=0.000)، اضطراب(P=0.025) و افسردگی(P=0.034) تاثیر مثبت و معنادار داشته است.  
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش مهارت کنترل خلق منفی باعث کاهش سطح افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی دانش آموزان گردید.
 
واژه‌های کلیدی: افکار خودکشی|اضطراب|استرس|مهارت کنترل خلق منفی ،
متن کامل [PDF 580 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1397/11/5 | پذیرش: 1398/9/25 | انتشار: 1399/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirinezhad A, Ghodsy M, Jamshidzadeh F, Mohammadian F. Effect of Negative Mood Control Training Skill on Suicidal Ideation, Anxiety, and Depression among High School Female Students in Ilam, Iran. sjimu. 2020; 27 (6) :88-95
URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5409-fa.html

امیری نژاد علی، قدسی میثم، جمشیدزاده فرخ لقا، محمدیان فتح اله. تاثیر آموزش مهارت کنترل خلق منفی بر افکار خودکشی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 1398; 27 (6) :88-95

URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-5409-fa.html



دوره 27، شماره 6 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام scientific journal of ilam university of medical sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4241